/

عذرخواهی مجدد وزیر خارجه بلژیک از دعوت زاکانی به بروکسل؛ مخالفان اما خواستار کناره گیری هستند

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، روز دوشنبه در توئیتی با اعلام اینکه وزیر خارجه برای سومین بار در پارلمان حاضر شده و نسبت به صدور ویزا برای زاکانی شهردار تهران عذرخواهی کرده، با این وجود از پاسخ‌های لحبیب به قانون‌گذاران ابراز نارضایتی کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزیر امور خارجۀ بلژیک، خانم حاجا لحبیب، که در نتیجۀ اعطای روادید به مقامات ایران از جمله شهردار تهران، علیرضا زاکانی، با بحران و انتقادهای سختی روبرو شده دیشب دوشنبه بیست و هفتم ژوئن در برابر نمایندگان مجلس عذرخواهی و ابراز تأسف کرد. او گفت که حقیقتاً از بحرانی که اعطای روادید به مقامات ایرانی در کشور به وجود آورده متأسف است و بابت ابهاماتی که در این زمینه وجود داشته عذرخواهی می‌کند.

او  قول داد که اصلاحاتی در زمینۀ اعطای چنین روادیدی صورت بپذیرد.

بحران به وجود آمده از این رخداد، دولت و نخست وزیر بلژیک، الکساندر دی کرو، را نیز تحت الشعاع قرار داده است. بسیاری از نمایندگان مجلس بلژیک توضیحات خانم لحبیب را “آشفته” و حتا آغشته به دروغ توصیف کرده‌اند.

حزب “ائتلاف نئوفلاماند” که مهمترین حزب مخالف دولت است اما خواستار برکناری وزیر امور خارجه، خانم حاجا لحبیب، شده و گفته است که طرح استیضاح وزیر را تسلیم مجلس خواهد کرد.

پیشتر نشریه پولیتیکو نوشته بود که حاجا لحبیب، وزیر امورخارجه بلژیک، ممکن است بر سر اعطای ویزای سفر به بلژیک به علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از مقام خود کناره‌گیری کند.

پیشتر پاسکال اسمت، مسئول شهرسازی و امور بین‌المللی شهرداری بروکسل، روز یکشنبه ۲۸ خرداد، در نشستی خبری، در پی جنجال ناشی از دعوت از علیرضا زاکانی به پایتخت بلژیک استعفا کرد.

پاسکال اسمت با اصرار بر اینکه هیچ خطایی مرتکب نشده، گفت تمام اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات او درباره دعوت و صدور ویزا برای شهردار تهران و همراهانش به پارلمان بلژیک داده شده‌اند.

هفته گذشته میز الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک و حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک در مورد رسوایی اعطای روادید به هیئتهای ایران و روسیه در پارلمان بلژیک مورد پرسش قرار گرفتند.

دی کرو و لحبیب در دفاع از تصمیم خود، «اجتناب از درگیری دیپلماتیک با جمهوری اسلامی» در پی آزادی امدادگر بلژیکی و سه اروپایی دیگر را مطرح کردند. استدلالی که از سوی مخالفان رد شد.

در حالی که حزب راست افراطی خواهان استعفای دی کرو، نخست وزیر بلژیک شده است حجه لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک نیز با درخواست شماری از نمایندگان پارلمان کشورش برای کناره‌گیری از سمت خود مواجه است.

لحبیب عصر روز گذشته با حضور در پارلمان بلژیک بار دیگر از سوی نمایندگان این کشور برای صدور ویزا به علیرضا زاکانی بسیجی سرکوبگر بازخواست شد.

آنطور که دریا صفایی می گوید او باز دیگر نسبت به این اقدام عذرخواهی کرده اما اقدام صورت گرفته را قانونی خوانده است.

روز گذشته دریا صفایی نماینده ایرانی تبار پارلمان بلژیک در توئیتی نوشت: وزیر خارجه بلژیک بعد از سومین بار که به پارلمان احضار میشود با یک سری کلمات توخالی و بی محتوا عذر‌خواهی میکند و سپس در ادامه میگوید که کاری که کرده زیر لوای دیپلماسی کاملا درست و قانونیه.

او افزوده است: عذرخواهی تو خالی و پوشالی که حتا مورد قبول برخی احزاب خود دولت هم قرار نگرفت.

خانم صفایی تاکید کرده است: ما همچنان خواستار استعفای وی هستیم.

به گفته او بلژیک نیاز به وزیر خارجه آگاهی دارد که به ساز جمهوری اسلامی نرقصد و تن به دیپلماسی گروگان‌گیری ندهد.

علیرضا زاکانی و تنی چند از مقامات جمهوری اسلامی دو هفته قبل در سفری سه‌روزه برای شرکت در مجمع عمومی متروپولیس، انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان، به بروکسل رفتند. حضور او در بروکسل با اعتراض جمعی از ایرانیان مقیم بلژیک همراه شده بود.