طالبان آمریکا را مانع به رسیمت شناختن حکومتش در سطح جهان میداند

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه حکومت طالبان می گوید که آمریکا عامل اصلی عدم به رسمیت شناخته شدن حکومت ‌آن‌ها از سوی کشورها در سطح جهان است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای استانکزی در گفتگو با تلویزیون خصوصی طلوع‌نیوز در کابل گفت که این موضوع را «نمایندگان کشورهای عضو ناتو و کشورهای اروپایی به آن‌ها گفته‌اند» که اگر اختلافات خود را با آمریکا حل کنند نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشورها به کابل برمی‌گردند و بازگشایی می‌شوند.

این مقام طالبان ادعا کرده که کشورهای اروپایی در گفتگو با طالبان، تاکید کرده‌اند که اگر آمریکا طالبان را به رسمیت بشناسد، اروپایی‌ها نیز مشکلی نخواهند داشت و دوباره به افغانستان باز خواهند گشت.

حکومت طالبان درحالی در تلاش به رسمیت شناخته شدن است که در دو سال اخیر، رژیم این گروه نه تنها خواست‌های جامعه جهانی را نپذیرفته، بلکه با نقض گسترده و جدی حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، برخلاف آن نیز حرکت کرده‌اند.

طالبان پس از تسلط بر کابل، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را اجرا کردند که زنان را از رفتن به مدارس درسطح متوسطه و دانشگاه‌ها منع کردند. علی‌رغم واکنش‌های بین المللی، آنها همچنان در اجرای تفسیر خود از قوانین شریعت ثابت قدم هستند. در حالی که برخی از کشورها مانند چین، ایران، ترکیه و پاکستان روابط دیپلماتیک غیررسمی دارند، هیچ کشوری به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

معاون وزیر خارجه طالبان در این گفتگو همچنین می‌افزاید که اعضای طالبان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱ درگیر گفتگو‌های خصوصی با آمریکایی‌ها بوده‌اند که وی نیز به نمایندگی از طالبان با آن‌ها صحبت می‌کرده است.

آقای استانکزی همچنین در مورد حضور گسترده نیروهای مسلح طالبان در ولایت پنجشیر و مناطق اندراب‌های ولایت بغلان گفت در حالی که در سایر نقاط افغانستان در برابر طالبان مقاومت وجود ندارد در این مناطق هر از گاهی در برابر آن‌ها مقاومت ادامه دارد و به این منظور اگر در بخش های دیگر یک پست نظامی باشد در این حوزه‌ها پنج پاسگاه افراد مسلح طالبان وجود دارد.

او در عین حال از ادامه «نقض حریم هوایی افغانستان توسط پهباد‌های آمریکایی» و کشورهای همسایه افغانستان صحبت کرد و گفت طالبان هنوز امکانات دفاع از حریم هوایی افغانستان را ندارند.