ضمانت زلنسکی به بایدن برای استفاده نکردن از جنگنده‌های اف ۱۶ در خاک روسیه

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شخصاً به او اطمینان داده است که اوکراین از جنگنده‌های اف ۱۶ عرضه شده توسط غرب در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شخصاً به او اطمینان داده است که اوکراین از جنگنده‌های اف ۱۶ عرضه شده توسط غرب در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

به گزارش فرانیوز، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژاپن، گفت: من از زلنسکی این تضمین را دریافت کرده‌ام که اوکراین از اف ۱۶ ها برای حرکت و تجاوز به قلمرو جغرافیایی روسیه استفاده نخواهند کرد اما هر جا که نیروهای روسی در داخل اوکراین مستقر باشند، می‌توانند اقدام کنند.

بایدن دو روز پس از اینکه به رهبران گروه هفت گفت که ایالات متحده به یک تلاش بین‌المللی برای آموزش خلبانان اوکراینی در هواپیماهای جنگنده اف ۱۶ پشتیبانی خواهد کرد، در حاشیه نشست گروه هفت در هیروشیما با زلنسکی دیدار کرد.

بایدن در رابطه با این دیدار گفت که «[ به زلنسکی] گفتم که ایالات متحده، در راستای بخشی از تعهد بلندمدت به توانایی اوکراین در دفاع از خود همراه با متحدان و شرکای خود، قصد دارد آموزش خلبانان اوکراینی در هواپیماهای جنگنده نسل چهارم، از جمله اف ۱۶ را آغاز کند تا نیروی هوایی اوکراین را تقویت کند».

در گذشته، غرب در ارسال سلاح‌های پیشرفته‌تر به اوکراین تردید داشت، زیرا نگران بود که ناتو را به این درگیری بکشاند یا جنگ را تشدید کند.

از سوی دیگر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با انتشار یک توییت ضمن استقبال از تصمیم بایدن، نوشت: «انگلیس با ایالات متحده آمریکا و هلند، بلژیک و دانمارک همکاری خواهد کرد تا اوکراین را به توان هوایی رزمی مورد نیاز خود برساند. ما متحد هستیم.»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد «این پروژه پیامی برای روسیه دارد، روسیه اگر روی یک جنگ طولانی شرط‌بندی کند، نمی‌تواند روی برد حساب کند.»

اظهارات جدید بایدن پس از آن بیان شد که روسیه هشدار داد غرب با تجهیز اف-۱۶ به اوکراین «خطرات بزرگی» به جان می‌خرد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد شد که هر جت آمریکایی را در حریم هوایی اوکراین سرنگون خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سؤالی درباره این اظهارات مقامات روسی، گفت که این جت‌ها برای آنها (روس‌ها) خطر است، نه برای ما.

تصمیم بایدن برای ارسال جت به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری‌خواهان کنگره نسبت به مداخله نظامی آمریکا در اوکراین بدبین شده‌اند و برخی خواستار پایان دادن به کمک‌ها و حسابرسی پول ارسال شده به این کشور اروپای شرقی هستند.