/

شیرین عبادی در پارلمان اروپا: معترضان خواستار تغییر رژیم هستند

شیرین عبادی، حقوق‌دان سرشناس ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، طی یک سخنرانی در پارلمان اروپا از کشورهای عضو این بلوک خواست که با «نادیده نگرفتن» نقض فاحش حقوق بشر در ایران «در سمت درست تاریخ بایستند». خانم عبادی افزود: «مهسا امینی تنها به این دلیل کشته شد که تنها قدری از موهای او بیرون از روسری بود و خبرنگارانی هم که عکس خانواده او در بیمارستان را منتشر کردند بازداشت شدند.» این برنده جایزه نوبل صلح، اصلاح قانون اساسی ایران را ضروری دانسته و در ادامه با اشاره به احضار صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا(مهسا) امینی و ادامه بازداشت

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

شیرین عبادی، حقوق‌دان سرشناس ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، طی یک سخنرانی در پارلمان اروپا از کشورهای عضو این بلوک خواست که با «نادیده نگرفتن» نقض فاحش حقوق بشر در ایران «در سمت درست تاریخ بایستند».

خانم عبادی افزود: «مهسا امینی تنها به این دلیل کشته شد که تنها قدری از موهای او بیرون از روسری بود و خبرنگارانی هم که عکس خانواده او در بیمارستان را منتشر کردند بازداشت شدند.»

این برنده جایزه نوبل صلح، اصلاح قانون اساسی ایران را ضروری دانسته و در ادامه با اشاره به احضار صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا(مهسا) امینی و ادامه بازداشت «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» دو روزنامه‌نگاری که به دلیل پوشش دادن خبر کشته شدن ژینا در بازداشتگاه گشت ارشاد، همچنان در زندان به سر می‌برند، گفت:«تعداد زیادی از معترضان در ایران کشته شدند و حکومت هنوز آماری منتشر نکرده است و ما فقط از طریق خانواده درباره آنان اطلاعات گرفته‌ایم که بر اساس آن حداقل ۵۵۰ نفر کشته شده‌اند.»

زمانی که که خانم عبادی در سخنرانی خود به شعار اصلی معترضان در شش ماه گذشته یعنی «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد، همه حضار در جلسه عمومی پارلمان اروپا او را تشویق کردند.

بخش‌هایی از سخنرانی امروز در اتحادیه اروپا؛

?مطمئن شوید که سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود.براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی سپاه پاسداران ماموریت حفظ نظام را به عهده دارد و در این راستا کارهای خشونت‌آمیز بسیاری انجام می‌دهد.

?حملات شیمیایی به مدارس کار حکومت است.

?نقض گسترده حقوق بشر در ایران را نادیده نگیرید. اگر ایران نجات پیدا کند، صلح و ثبات به منطقه باز خواهد گشت.

?این رژیم قابل اصلاح نیست. قانون اساسی در ایران باید تغییر پیدا کند. زیرا بر اساس قانون موجود این رژیم اصلاح‌ناپذیر است؛ به همین خاطر مردم ایران می‌خواهند این رژیم عوض شود.

?ما خواهان برقراری حکومتی هستیم که دین و دولت در آن از یکدیگر جدا باشند.

?دو روزنامه‌نگار جوان که اولین گزارش‌ها از ژینا #مهسا_امینی در بیمارستان منتشر کردند و گزارش مراسم خاکسپاری او را تهیه کردند، امروز همچنان در زندانند.