12 فعال مدنی گیلان
/

شکنجه فعالان مدنی بازداشت شده در گیلان برای اعتراف گیری

براساس گزارشات منتشر شده، شماری از فعالان مدنی در شهرهای مختلف استان گیلان که دو هفته پیش از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند، طی این مدت مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز،دست‌کم ۱۳ تن از فعالان سیاسی و مدنی گیلان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۵ و ۲۶ مرداد در شهر‌های رشت، انزلی، فومن و لاهیجان به دست ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گفتهٔ نزدیکان این فعالان مدنی، با وجود گذشت دو هفته از بازداشت، «فشار بر این فعالان برای اعتراف گیری پیرامون سناریوهای دروغ و زمینه‌سازی برای صدور حکم‌های سنگین کاملاً مشهود است».

یکی از این افراد سارا جهانی، دکتر داروساز بیمارستان سوانح سوختگی رشت است که به دلیل اینکه از ارائه رمز عبور تلفن همراه خود به ماموران امتناع کرد مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت.

زهرا و زهره دادرس نیز به همین دلیل مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

تیم بازجویی بازداشتگاه وزارت اطلاعات هومن طاهری، کنشگر ساکن گیلان، را چندین بار و به شدت کتک زده‌اند، به‌طوری‌که یک‌دندانش شکسته، صورتش به شدت ورم‌کرده و اثرات کبودی در گردن و خراش در دیگر نقاط بدنش پس از گذشت چند روز و انتقال او به بند عمومی، همچنان قابل مشاهده است.

طبق این گزارش‌ها، برخی بازداشت‌شدگان از روز بازداشت، حق تماس و ملاقات نداشته‌اند تا خبر ضرب و شتم به بیرون درز نکند.

همچنین به خانواده این کنشگران گفته شده بازپرس پرونده به مدت ۱۰ روز مسافرت است و هیچ‌یک از خانواده‌ها تا کنون موفق به ملاقات با بازپرس پرونده نشده‌اند.

دیگر افرادی که توسط ماموران امنیتی در رشت، فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شدند متین یزدانی، جلوه جواهری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، زهره و زهرا دادرس، یاسمین حشدری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان و واحده خوش‌سیرت نام دارند و هویت نفر سیزدهم اعلام نشده است.

برخی از خانواده‌ها از طریق سربازها و برخی زندانیان بازداشتی دیگر، اطلاعاتی اندک از فرزندانشان کسب کرده‌اند. یکی از این اعضای خانواده‌ها می‌گوید آنها از سوی دستگاه قضایی و امنیتی به شدت تحت فشار هستند که هیچ‌گونه خبررسانی درباره این بازداشت‌شدگان انجام ندهند.

به‌تازگی گوهر بیات، مادر جلوه جواهری، فعال حقوق زنان و از بازداشت‌شدگان گیلان در گفتگو با شبکه شرق از بی‌خبری درباره وضعیت فرزندش از جمله اتهامات وارده، محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده انتقاد کرده است.

مادر جلوه جواهری گفته است که به جز یک تماس تلفنی، هیچ اطلاعی از وضعیت دخترش و حال او ندارد.

عدم تحویل داروهای موردنیاز جلوه جواهری، مبتلا به آرتروز شدید دست، و فروغ سمیع‌نیا، مبتلا به دیابت، موجب افزایش نگرانی خانواده‌های آنها شده است.

این اولین بار نیست که گزارشی از شرایط و وضعیت نامساعد زندانیان و بازداشتی ها منتشر می شود. پیش از این نیز زندانیان با شکنجه، محرومیت از درمان، برقراری مکالمه تلفنی با خانواده و محرومیت از ملاقات مواجه بوده اند.