امیر سالار داوودی
/

شکایت امیرسالار داودی از مقامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در اوین، از سه مقام فعلی و سابق دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بابت ارتکاب جرایم و تخلفات در دوران رسیدگی به پرونده خود که مصداق سلب حقوق اساسی و عدم توجه به قوانین است، شکایت کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، داودی از علی قناعت‌کار ماوردیانی، سرپرست دادسرای اوین، حسن امین‌ناصری، سرپرست سابق دادسرای اوین و محمد نصیرپور، معاون دادستان تهران در امور امنیتی، شکایت کرده است.

ارجاع تحقیقات مقدماتی و بازجویی‌ها به ضابط غیرمرتبط، رسیدگی مجدد به اتهامی که یک‌بار مورد اظهار نظر قضایی قرار گرفته بوده و از لحاظ حقوقی مختومه شده بوده، صدور قرار بازداشت برای اتهام توهین به رهبری با وجود اینکه این اتهام از لحاظ قانونی امکان صدور قرار بازداشت ندارد و نگهداری داودی به مدت شش ماه و نیم در سلول انفرادی تحت قرار بازداشت، اتهام‌هایی هستند که داودی در شکواییه خود از این مقامات به آنان وارد کرده است.

به موجب قانون نظارت بر رفتار قضات، در صورت مجرم شناخته شدن این مقامات، آن‌ها با مجازات کیفری و انفصال از خدمت مواجه خواهند شد.

داودی، وکیل دادگستری زندانی، هم‌اکنون پنجمین سال از دوران محکومیت ۱۰ ساله خود را در زندان اوین می‌گذراند.

طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری و همسر داودی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت شکایت همسرش از این مقامات جمهوری اسلامی به بازپرسی شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت تهران ارجاع شده است.

امیرسالار داودی در آبان‌ ماه ۱۳۹۷ به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت و در خرداد ۱۳۹۸ به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد.

حکم صادر شده علیه این وکیل دادگستری در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ در دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد و بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۵ سال از حبس او به عنوان مجازات اشد قابل اجرا بود.

داودی پس از تایید این حکم تاکید کرده است دلیل اصلی محکومیتش «فعالیت‌های حقوق بشری و وکالت رایگان مخالفان حکومت» بوده است.

پرونده داودی پس از درخواست اعاده دادرسی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور پذیرفته شد و نهایتا با رای شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، او بابت اتهام توهین به علی خامنه‌ای به دو سال حبس، بابت اتهام تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس و به اتهام تشکیل گروه ضد امنیتی به ۱۰ سال حبس و در مجموع به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این رای، ۱۰ سال زندان به عنوان مجازات اشد برای این وکیل حقوق بشری قابل اجرا شد.

داودی در خرداد ماه ۱۴۰۰ پس از تحمل حدود دو سال و هفت ماه زندان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

او روز پنج تیر ماه ۱۴۰۱ بار دیگر در دادسرای اوین بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد.

این وکیل دادگستری تا کنون وکالت بسیاری از پرونده‌های زندانیان سیاسی از جمله زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد تبعیدی در زندان یزد را بر عهده داشته است.