لگوی شورا
/

«شورای همبستگی آزادی برای ایران» سکویی برای فعالیت همه گروههای سیاسی علیه جمهوری اسلامی

سیروس ارغوان موسس و دبیر شورای همبستگی آزادی برای ایران در نشست هفتگی مهستان که برای معرفی این شورا برگزار شد طی سخنانی گفت که این شورا سکویی برای گروههای سیاسی است که با کنار هم قرار گرفتن و هم نظر شدن برای رسیدن به راهکارهای پیشاگذار و گذار از جمهوری اسلامی بتوانند برای آزادی ایران همگام و همراه شوند.

خواندن این مطلب 64 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این نشست که شامگاه یکشنبه ۲۸ ژانویه با دعوت حزب سکولار دموکرات ایرانیان برگزار شد سه ساعت به طول انجامید و در پایان جلسه اعضای شورای همبستگی آزادی برای ایران به سوالات شرکت کنندگان و حاضران در جلسه پاسخ دادند.

در آغاز جلسه کی پرویز ورجاوند از اعضای هسته مرکزی شورا طی سخنانی اظهارداشت: ما برای گذر از جمهوری اشغالگر اسلامی و آزادی و رهایی ملت بزرگ ایران، خواهان حاکمیت قانون و برابری شهروندی هستیم و در پس آن شهروند جهان مترقی نیز خواهیم بود. آزاد خواهیم بود که صلح و دوستی را نهادینه کنیم و آزادانه به هر جای دنیا که می خواهیم سفر، تحصیل و کار کنیم، ارتباط و دوستی داشته باشیم و خودمان آزادانه و مسئولانه برای یک زندگی معمولی که شامل پوشش اختیاری، انتخاب همسر، شاد زیستی، آباد سازی، کسب درآمد، سالمتی جان و ذهن و بسیاری دیگر است، تصمیم بگیریم.

وی افزود: برای دست یابی به یک دگرگونی کامل و گذار از تمامیت و کلیت جمهوری اسلامی و تسخیر قدرت، ما اکثریت مردم ایران خواهان طرح و برنامه ایی روشن، همراه با تبلیغات گسترده برای بوجود آوردن تشکیلات منظم هماهنگی انقلاب، هستیم. طرحی که بتواند سازماندهی در هماهنگی، استراتژی، تاکتیک و لجستیک را برای قدرتمند کردن مبارزان و به انزوا کشاندن دشمن و جلب اعتماد همه مردم فراهم بیاورد.

ورجاوند گفت: تجربه سال گذشته نشان داد که اعتراضات خیابانی در روند دگرگونی می تواند حیاتی و ضروری باشد ولی برای دست یابی به دگرگونی کامل کافی نباشد. اگر در آینده بتوانیم اعتراضات خیابانی را از طریق تشکیلات منظم هماهنگی انقلاب بوجود بیاوریم، موفقیت تبدیل خیزش انقلابی زن، زندگی، آزادی به انقلاب حتمی خواهد بود و به آسانی از این رژیم خونخوار نجات خواهیم یافت.

این عضو شورای همبستگی آزادی برای ایران یادآور شد: بدین منظور با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خیزش انقلاب مهسا (ژینا) امینی، گروهی از اندیشمندان خرد گرای ایرانی از درون و برون مرز، شورا را همراه با طرحی هوشمندانه برای گذر از جمهوری اسلامی تاسیس کردیم که بنیاد فکری و اساسنامه آن را پیشتر منتشر کرده ایم.

در ادامه این نشست، سیروس ارغوان موسس و دبیر شورا در آغاز سخن به سابقه فکری شورا و دلایل پایه گذاری آن اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ با توجه به اتفاقات رخداده در سرزمین ایران و سالهای پیش از آن و صدمات وارده از سوی جمهوری اسلامی و تکرار آنها، به این نتیجه رسیدیم که آنچه باعث شده در این مدت بیش از ۴۵ سال، جمهوری اسلامی علیرغم مخالفت اکثریت ایرانیان با این رژیم، به حیات خود ادامه دهد، عدم هماهنگی گروههای سیاسی در مسیر مبارزه است.

وی افزود: گروههای سیاسی مایل هستند که بیشتر اعتبار فعالیت های سیاسی را به خودشان اختصاص دهند و این باعث می شود که گروههای سیاسی بیشتراز اینکه با هم همکاری داشته باشند، وارد تقابل با یکدیگر شوند. به همین دلیل دنبال این بودیم که بیشتر به روی مشترکات گروهها متمرکز بشویم و براساس آن، گروهها را در کنار هم قرار دهیم.

ارغوان یادآور شد: یکی از مواردی که کار را برای ما سخت می کرد، دانش سیاسی و تاریخی عمومی بود زیرا که جمهوری اسلامی سالها در مسیر تخریب فضای آموزش و از بین بردن اطلاعات صحیح تاریخی و تزریق اطلاعات غلط به دانش آموزان حرکت کرده است. این سیستم امکان تفکر و تجزیه تحلیل را از جوان ایرانی گرفته است.

او خاطرنشان کرد: سکوی سیاسی مستقل آن چیزی بود که برای آن برنامه ریزی کردیم. فکر کردیم که اگر یک سکوی سیاسی وجود داشته باشد که گروههای سیاسی بتوانند روی این پلتفرم فعالیت کنند برای کار مبارزاتی لازم است. جامعه ایرانی متاسفانه امکان دسترسی به یک قانون اساسی مردمی و سیستم قضایی مستقل ندارد. تصمیم را بر این گرفتیم که پلتفرمی را تهیه کنیم؛ بنابراین این شورا تاسیس شد و همزمان با قتل حکومتی مهسا امینی اعلام موجودیت کردیم.

موسس شورا با ابراز آمادگی برای استفاده از کمک و همراهی کسانی که تخصص و تجربه لازم در این مسیر را دارند، گفت:  این پلتفرم باز و آزاد تا براساس یک قانون مورد توافق همه گروهها، بتواند فعالیت احزاب و گروهها را در مسیر سرنگونی جمهوری اسلامی و دوران گذار، منسجم و قانونمند کند.

در بخش بعدی نشست که به سوال و جواب شرکت کنندگان از اعضای شورا اختصاص داشت آقای ارغوان در پاسخ به سوالی درباره مرز بندی و وجه افتراق این شورا با شوراهای دیگر مثل شورای تصمیم و شورای مدیریت گذار، گفت: آنچه در فضای سیاسی نداشتیم پلتفرمی است که از پیشابراندازی تا پس از آن بتواند آزادی برای ایران را پیگیری کند. گروههای سیاسی اغلب در برهه های زمانی اهداف مختلفی را برای خود تعریف میکنند و اغلب هدفگذاری آنها از بین رفتن جمهوری اسلامی است، اما سوال این است که جمهوری اسلامی که برود چه خواهد شد؟ آینده جمهوری اسلامی و پاسداری از آزادی به دست آمده به چه شکل خواهد بود؟ این سوالی ست که اکثر گروهها به آن پاسخ نمی دهند ما هم ادعایی برای پاسخ دادن به این سوال نداریم، اما این تفکر را باید در جامعه سیاسی ایران جا انداخت که تمرکز بر از بین بردن جمهوری اسلامی لازم است اما کافی نیست.

وی افزود: مردم برای اینکه حمایت حداکثری داشته باشند سوال دارند که بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی، چه می شود؟ فضایی که شورا در آن شکل گرفت این بود که کار ما بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی تمام نمی شود. ما بعد از آن افرادی که در مسند قدرت هستند را پاسخگو خواهیم کرد و تاکید داریم که برای حفظ این آزادی که بعد از جمهوری اسلامی به دست آمده مسئول هستید. بنابراین شورای همبستگی آزادی برای ایران، مردم ایران را نمایندگی می کند نه یک تفکر خاص. ما باید نظر اکثریت مردم را جلب کنیم و برایشان محصولی ارائه دهیم که پاسخ سوال دوران گذار و آینده را به نحوی منطقی و قابل پذیرش بیان کند.

ارغوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم انداز ایران آینده در معیشت و امنیت را چطور می بینید؟ گفت: شورا نمی تواند خودش را صددرصد نماینده مردم ببیند، تا زمانی که اقبال عمومی داشته باشد. اما شورا این دیدگاه را دارد که این پلتفرم امکان ایجاد سازوکارهایی دارد که در آینده ایران هم تاثیر گذار خواهد بود. ما به جای اینکه پاسخ این سوال را بدهیم، سازوکاری فراهم می کنیم که در این پلتفرم خود مردم به این سوالات پاسخ بدهند. متخصصان می توانند وارد پلتفرم شوند و به جای موازی کاری در گروههای مختلف که هم اکنون فعال هستند، کارگروه خود را تشکیل دهند و با مشارکت مردمی پیش بروند و آینده ای که مردم ایران خواهان آن هستند را برایشان ترسیم کنند.

وی با تاکید بر اینکه شورا در فعالیت گروههای سیاسی دخالت نمی کند، گفت: اما شورا فضا را برای گروههای سیاسی فراهم می کند. این بازخورد از سمت جامعه برمی گردد. نخبگانی که در شورا فعالیت می کنند ارتباط شفاف و روشن با جامعه برقرار می کنند. در این پلتفرم فعالان سیاسی می توانند صدای یکدیگر را افزایش داده و رساتر کنند.

ورجاوند نیز در پاسخ به سوال که فرق شورا با سایر شوراها چیست، گفت: تفاوت شورای همبستگی آزادی برای ایران با سایر شوراها در این است که نه چپ و نه راست است و خواهان نوع حکومت خاص نیست و تعیین کننده نوع حکومت نظر مردم ایران است. این شورا می تواند مرکزیت اکثریت مخالفان جمهوری اسلامی باشد.

در ادامه نشسست ارغوان در پاسخ به این سوال که آیا شورای همبستگی آزادی برای ایران به شاهزاده رضا پهلوی وکالت داده است؟ اگر خیر دلایلشان چیست؟ گفت: هرگونه پاسخی به این سوال نشانگر این است که شورا بی طرف نیست. حضور تمام گروههای سیاسی امروز برای ما مهم است. فرقی نمی کند که گروهها به شاهزاده رضا پهلوی وکالت داده باشند یا وکالت نداده باشند. ما در حال مبارزه با جمهوری اسلامی هستیم و باید در کنار هم فعالیت کنیم.

وی افزود: شورا وظیفه ایجاد پلتفرم قانونمند را دارد. شورا در ابتدای خیزش زن، زندگی، آزادی، کارزاری را راه اندازی کرد تحت عنوان «تاسیس شورای نمایندگی انقلاب» که اتفاقا از شاهزاده رضا پهلوی هم دعوت شد تا با ابعاد مشخصی مسئولیت نمایندگی انقلاب را برعهده بگیرند. بعد از آن دوستان دیگری کارزار «وکالت می دهم» را راه اندازی کردند. هرچند نقدی به آن داشتیم، اما حمایت کردیم از اینکه یک جمع بندی بین گروههای مختلف سیاسی باشد. بنابراین شورا با هر نوع همبستگی بین گروههای اپوزیسیون موافق است. اما باید همه ما به یک قاعده و قانون معینی که همه به آن اعتقاد داریم، پایبند باشیم و در چارچوب مشخص فعالیت کنیم و از پراکنده کاری و تضاد پیش گیری شود.

ورجاوند نیز در ادامه گفت: این چارچوب در اساسنامه آمده که ما هر ایرانی که مخالف جمهوری اسلامی است را مورد حمایت قرار دهیم چرا که هر کدام ما می توانیم گوشه ای از این راه مبارزه را بگیریم.

وی افزود: البته که مردم ایران با گروههای تجزیه طلب و گروه مجاهدین نمی توانند همکاری داشته باشند اما با مشروطه خواه و چپ و راست می توان کار کرد.

ارغوان در ادامه در توضیح نحوه فعالیت و وظایف «دولت در تبعید» که یکی از ارکان های مد نظر شورا در پلتفرم تهیه شده است، گفت: رکنی در شورا داریم به نام «جوامع و افراد هم بسته»، وظیفه این بخش پیدا کردن و قرار دادن گروهها در کنار هم و آشنایی مردم با آنهاست که اگر گروههایی هستند که اشتراکاتی دارند اما از وجود هم اگاه نیستند ، شناسایی و با هم ادغام شوند و تشکل بزرگتری را ایجاد کنند تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در سازماندهی شورا بخش های عملیاتی را از بخش های ستادی جدا کردیم. در بخش های عملیاتی اکثر گروههای سیاسی در آن فعال هستند. تلاش شد تا ستادی ایجاد کنیم که شفافیت اطلاعاتی کافی داشته باشد و مردم بتوانند به آن اعتماد کنند و خواسته مردمی را به گوش فعالان سیاسی برساند. بنابراین گروههای سیاسی که می خواهند فعالیت کنند وارد ساختار عملیاتی شورا می شوند.

ارغوان ادامه داد: یکی از بخش های ساختار عملیاتی در شورا، «دولت در تبعید» است که کارش این است که روابط اپوزیسیون را به عنوان یک مجموعه قابل اعتماد برای اکثریت مردم، در جامعه بین المللی نمایندگی کند. ترکیب افراد در این دولت می تواند از انواع گروههای فکری باشد. در حال حاضر جامعه جهانی در سردرگمی قرار دارد زیرا هر زمان یک گروه و یک تفکر خودش را به عنوان نماینده مردم ایران معرفی می کند. ما سازوکاری را پیشنهاد کرده ایم که در این سازوکار افراد وارد پروسه ای می شوند و از سوی مردم انتخاب می شوند تا پست هایی را در واحدهای عملیاتی شورا عهده دار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای دولت در تبعید شامل اعضا و گروههاست یا افراد متخصص ، گفت: ما افراد بسیار ارزشمندی در فضای سیاسی داریم که وارد یک تفکر سیاسی خاص نمی شوند اما افرادی هستند که به لحاظ فکری قوی هستند که نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم. اعضای دولت در تبعید از یک مجلس نمایندگان عبور می کنند. شورا پلتفرمی را ایجاد می کند که نمایندگان مردم، مجلس را تشکیل می دهند و در کنار آن احزاب هم مجلس خاص خود را تشکیل می دهند، تفکراتشان را جمع بندی می کنند و افراد مد نظر خود را به مردم معرفی می کنند و در یک گردش کار، افراد انتخاب می شوند. به این ترتیب یک دولت در تبعید تشکیل می شود که حاصل انتخاب مردم و احزاب است.

ورجاوند دیگر عضو شورا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه جایگاه رضا پهلوی در بین مردم و تاکید بر انتخاب رهبر واحد برای مبارزه با جمهوری اسلامی است، آیا شورا با انتخاب ایشان به عنوان رهبر موافق است؟، گفت: شایستگان بسیاری در جامعه ایرانی داریم، یکی از آنان شاهزاده رضا پهلوی است که می تواند بسیار مفید در مسیر همبستگی باشد. اما ایشان با توجه به گفته های خودشان، نمی خواهند مسئولیتی بپذیرند و مایل هستند که نمایندگان احزاب سیاسی در جایی جمع شده منشوری را امضا کنند که خلاء قدرت بعد از فروپاشی نداشته باشیم. ایشان می توانند در آن فضا کمک کنند که این همبستگی گستردگی بیشتری پیدا کند و نتیجه این خیزش، انقلاب شود.

ارغوان نیز یادآور شد: دیدگاه شورا بر این قرار گرفته است که هر فردی که در فضای سیاسی امروز فعالیت می کند، الزام دارد پاسخگو باشد و این پاسخگویی خواسته مردم است. اگر مردم احساس کنند که فرد یا گروهی به رفتار سیاسی خود پاسخگو نیست و به اشتباهات خود اقرار نمی کند، فرقی نمی کند چه کسی باشد مردم خود از او فاصله می گیرند.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این باشد که همدیگر را نادیده بگیریم فرصت را فقط به جمهوری اسلامی داده ایم که مدت طولانی تری بر سر کار باشد. نظر شورا این است که حضور شاهزاده رضا پهلوی هم در این پلتفرم مطمئنا کمک می کند که هماهنگی ها بهتر انجام شود اما چارچوب مد نظر باید رعایت شود و همه نسبت به فعالیت های سیاسی پاسخگو باشند.

موسس شورا در پاسخ به این سوال که شورا جز حق عضویت منبع مالی دیگری در اختیار دارد یا خیر گفت: شورای همبستگی تا کنون هیچ کمک مالی دریافت نکرده است. هر فعالیت مالی هم که بوده مستقیما از طریق همراهان شورا بوده است و اگر کمک مالی دریافت کند حتما منبع و محل هزینه کرد آن را منتشر خواهد کرد. شورا فقط در کارزار تروریستی شناختن سپاه فعالیت مالی داشته که گزارش آن هم ارائه شده است.

ما در شورا اداره مجزایی برای امور مالی داریم که وظیفه آن ایجاد شفافیت مالی در فضای سیاسی است. هم اکنون موسسه مجزایی در امریکا تاسیس شده که فعال نکردیم زیرا نیازمند تامین نیروی انسانی برای آن هستیم. وظیفه این اداره جمع آوری کمک های مالی و تخصیص بودجه برای فعالیت های سیاسی است و از کسانی که بودجه را دریافت کرده اند گزارش دریافت می شود.

دبیر شورا در پاسخ به این سوال که برنامه های شما برای پسا گذر از جمهوری اسلامی و رسیدن به آزادی و دموکراسی چیست؟، گفت: در دوران پیشابرانداری نیاز به این است که مقدماتی ایجاد شود که زمانی که براندازی اتفاق افتاد خلاء قدرت ایجاد نشود. جمهوری اسلامی چه بخواهیم چه نخواهیم، خود به خود سقوط خواهد کرد، اگر تمرکز را صرفا بر سرنگونی جمهوری اسلامی بگذاریم و کنترل را در دست نگیریم، وقتی حکومت سقوط کند با هرج و مرج مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: باید پیش بینی کنیم که قوانین کشوری باید چگونه تغییر کند، آیا قانون قابل جایگزینی وجود دارد؟ اگر همین قانون کنونی اجرا شود تفاوتی بین اپوزیسیون و جمهوری اسلامی نخواهد بود، این وظیفه متخصصان است که قوانین موجود بازبینی شود. قوانین ضد حقوق بشری و تبعیض آمیز باید تفکیک و پالایش شود و در نهایت شورا حاصل این بررسی را در معرض اطلاع عمومی قرار می دهد و مردم نظرات خود را بیان می کنند و تعامل بین گروههای قانونگذاری و گروههای پالایش قانون در این دوران پیشابراندازی وجود خواهد داشت.

ارغوان خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان مردمی، نمایندگانی هستند که وظایف معینی از جمله بررسی قوانین جاری را برعهده دارند. در نهایت مجموعه قوانین اصلاح شده مردم را امیدوار می کند که قانونی اجرایی می شود که معایب دوران جمهوری اسلامی را نخواهد داشت. دولت در تبعید در همین فضا وظایفی دارد که شامل ارتباط با جامعه جهانی است. این دولت امکان داشتن وزارتخانه ندارد اما کمیسیون هایی وجود دارد که وظایف خاصی را دنبال می کنند.

در ادامه نشست، ورجاوند در پاسخ به این سوال که تئوری گذار به دموکراسی مد نظر شورا چطور قرار است عملی شود، گفت: ضرورت رسیدن به دموکراسی کلان نیاز به قدم هایی است که هم اکنون برمی داریم. دولت در تبعید دولتی است که خارج از کشور به وجود می آید و شورا به آن مشروعیت می دهد. ما به جهانیان نشان می دهیم که یک گروه از فعالان سیاسی داخل و خارج این گروه را به رسمیت شناخته است و شروع به کار می کند. یکی از وظایف دولت در تبعید، ایجاد دولت در گذار است و دولتی که در ایران تشکیل می شود و دارای وزارتخانه است.افرادی هم اکنون در داخل وزارتخانه های کشور مشغول هستند اما در ضدیت با جمهوری اسلامی هستند، می توان از این افراد در دوران گذار استفاده کرد.

ارغوان نیز در ادامه توضیحات ورجاوند خاطرنشان کرد:  ما دردوران تبعید امکان تصدی هیچ وزارت خانه ای نداریم اما در دوران گذار وزارتخانه داریم. دولت در تبعید قرار است در فضای سیاسی نمایندگی دیپلماتیک جامعه ایرانی را بر عهده داشته باشد و زمانی که فرایند گذار اتفاق می افتد، گروههای فعال در پیشابراندازی تمهیداتی خواهند چید که در دوران گذار، وزیران متعهدی داشته باشیم که تصدی امور را به عهده بگیرند.

وی افزود: در کنار این افراد در سمت وزارتخانه، مجموعه قوانینی که گروههای بررسی قوانین در پیشابراندازی انجام دادند در اختیار تیم گذار قرار می گیرد. در دوران گذار نمی توانیم ادعا داشته باشیم که همه امور دموکراتیک اتفاق افتاده است و صد در صد  انتخاب مردم بوده است. وظیفه عملیات گذار این است که علاوه بر اینکه شرایط را برای گذار فراهم می کند، حمایت مردم را برای ادامه این آزادی خواهی با خود همراه داشته باشد. یعنی شورا همچنان در کنار فعالان سیاسی خواستار تداوم این آزادی که به دست آمده، خواهد بود. قرار نیست رژیمی از بین برود و در دوران گذار یک دیکتاتوری ایجاد شود و ادامه بدهد.

ارغوان درباره نحوه ارتباط مردم با اعضای شورا و فعالان سیاسی حاضر در گروههای اپوزیسیون نیز گفت: ما می توانیم برای اعضای شورا و همراهان شناسنامه امنیتی الکترونیکی ایجاد کنیم. افراد می توانند با این شناسنامه در فعالیت های سیاسی شورا شرکت کنند. این شناسنامه سوابق فرد را در خود خواهد داشت تا روزی که ایران آزاد شود و آن فرد تصمیم بگیرد که شناسنامه سیاسی خود را با اطلاعات واقعی خود افشا کند.

موسس شورا در پاسخ به این سوال که آیا این شورا خط و مرزی با انقلاب ۵۷ دارد؟ گفت: مسلما تفکر ۵۷ تفکر اشتباهی بود. در سال ۵۷ نیازمند اصلاح بودیم. در روزی که اصلاح نیاز بود، تصمیم گرفته شد انقلابی صورت بگیرد که در نهایت جریانی را به وجود آورد که خسارت زیادی به سرزمین و مردم ما وارد کرد. قطعا تفکر جمهوری اسلامی و افراط گرایی اسلامی که حاکم بر سرزمین ما است، خط قرمز ما است و مایل نیستیم هیچ ارتباطی با آنها برقرار کنیم و اجازه نمی دهیم دخل و تصرفی در این مسیر داشته باشند.

وی درباره نحوه انتخاب افراد برای مجلس نمایندگان نیز توضیح داد: افراد شاخص و شناخته شده ای در ایران هستند که می توانند با نام مستعار با معرفی افراد مورد اعتماد شورا و پس از اعتبار سنجی، به عنوان نماینده مردم انتخاب شوند، افرادی هم که خارج از کشور هستند با نام خودشان به عنوان نماینده گروهها معرفی می شوند و مجلس نمایندگان مردم را تشکیل می دهند و این افراد گروههای فکری خود را نمایندگی می کنند که می توانند در تصمیماتی که منجر به وضع مجموعه قوانینی و دستورالعمل هایی برای دولت در تبعید می شود، همکاری کنند. بنابراین دولت در تبعید مقرراتی را رعایت می کند که توسط مجلس نمایندگان مردمی تصویب شده است.

ارغوان در پاسخ به این سوال که وجود شورا چه جایگاهی قرار است داشته باشد، گفت: اگر مروری بر ۴۰ سال گذشته داشته باشیم متوجه می شویم که جمهوری اسلامی در فقدان همبستگی ما توانسته به عمر خود ادامه دهد، به جای اینکه مردم بر هدف تمرکز داشته باشند بر دیدگاههای یکدیگر توجه داشته و با تشدید اختلافات، جمهوری اسلامی به حیات خود ادامه داده است. چه شورای همبستگی باشد، چه نباشد، تنها چیزی که حیات جمهوری اسلامی را تامین می کند، تقابل نیروهای مخالفش با یکدیگر است.

او افزود: جمهوری اسلامی درگوشه ای نشسته و اگر قرار باشد دو گروه مخالفش بر سر یکدیگر سنگ بزنند، تامین کننده این سنگ جمهوری اسلامی است. آنچه دراین سالها نداشته ایم همین همبستگی و تمرکز بر سرنگونی جمهوری اسلامی است.

ورجاوند نیز در ادامه نشست، در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره وضعیت جنبش زن، زندگی، آزادی چیست؟ آیا از نظر شورا این جنبش فروکش کرده یا ادامه دارد؟ گفت: این جنبش یک خیزیش انقلابی به معنای واقعی بود. این جنبش هیچ گاه فروکش نخواهد کرد و یک نقطه عطفی برای ایران بود که مسیری برای آزادی ایران باشد و با ایدئولوژی این حکومت مبارزه کند. البته این مسیر بدون داشتن تشکیلات منظم عملی نیست.

ارغوان در ادامه در پاسخ به این سوال که در دوران گذار چگونه به براندازی رژیم اسلامی خواهیم رسید، گفت: موضوع دوران گذار با دوران پیشاگذار متفاوت است. ما در دوران پیشاگذار با حضور متخصصان برنامه ریزی می کنیم به این معنا که شورا با ایجاد پلتفرم امکان این را فراهم می کند که گروهها و افراد متخصص حضور داشته باشند و شرایط حقوقی و قانونی را به سمتی ببرند که در هنگام سقوط جمهوری اسلامی امکان ایجاد دولت گذار به وجود بیاید. ما نمی توانیم نسخه ای بپیچیم که چه اتفاقاتی قرار است در دوران گذار رخ دهد. دوران گذار بر پایه فعالیت های پیشاگذار خواهد بود که خود مردم با همکاری متخصصان در آن نقش خواهند داشت.

وی در پاسخ به این گفته یکی از شرکت کنندگان در نشست که مردم می دانند بعد از جمهوری اسلامی چه خواهندکرد، گفت: آیا جایی نظر و تفکری که می گوید مردم بعد از جمهوری اسلامی می دانند چه کنند، نوشته شده است؟ اشکال ما در جامعه ایرانی این است که در تدوین خواسته های خود به صورت شفاف مشکل داریم، جامعه ایرانی باید خواسته های خودش را مدون کند. کما اینکه گروههای سیاسی در داخل این کار را کرده اند، بیانیه و راهکار داده اند که ما باید آنها را جمع آوری کنیم و براساس آنها بنیادهای فکری را توسعه دهیم. وظیفه شورا این است که از مردم داخل ایران کمک بگیرد، همه آنچه که می گویید می دانیم را به شورا منتقل کنید. ما در شورا نظرات را منعکس می کنیم. انفصال بین مردم و افرادی که در عملیات براندازانه می خواهند فعالیت کنند باعث عدم تفاهم می شود.

ارغوان تاکید کرد: همه ما ایرانیان موظف هستیم خواسته های خود را مدون کنیم و براساس آن از فعالان سیاسی بخواهیم که جریان آزادی طلبی را با خواست مردم جلو ببرند.

ورجاوند در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید به شورای همبستگی آزادی برای ایران بپیوندند و زیر چتر شورا باشند، گفت: شورا یک پلتفرم و جایگاهی است که اسم خاصی یا ایدئولوژی یا حزب و تفکر خاصی نیست. مشروعیتش را از طرف مردمی که دنبال کار تشکیلات منظم هستند می گیرد. این طرح اگر مورد اعتماد مردم قرار گیرد می توانیم به کشورمان کمک کنیم.

ارغوان نیز در این باره گفت: شورا هیچ چتری را نمی خواهد ایجاد کند، بلکه یک سکو است، شما بر شورا سوار می شوید. کنار هم قرار گرفتن گروههای سیاسی و پیوستن مردم به آن، قرار گرفتن در مرزی است که ایرانی بودن، آن مرز را مشخص می کند. بنابراین هدف این نیست که گروههای سیاسی زیر چتر شورا قرار بگیرند بلکه کنار هم می ایستند.

ورجاوند نیز در ادامه در این پاسخ به این اظهارات که کارکرد جنش «نهاد مردمی» هم همین طرح و برنامه شورا را داشت اما مورد اقبال گروهها قرار نگرفت، شما باید درباره جاذبه هایی که باعث می شود گروهها از پلتفرم شما استفاده کنند، توضیح دهید، گفت: من در «نهاد مردمی» که پلتفرم خوبی بود مسئولیت هایی داشتم اما آنچه که مسلم است کارهای ارزنده ای این نهاد انجام داد. اپوزیسیون خارج از کشور در بیش از ۴۰ سال بسیار زحمت کشیده و اکنون باید دست به دست هم بدهیم پلتفرمی را درست کنیم و نمایندگان خود را انتخاب کنیم و همه با هم ایران را نجات دهیم نه اینکه ایدئولوژی خاصی را پایه گذاری کنیم.

ارغوان در پاسخ به این گفته یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه این شورا بدون حمایت و حضور شاهزاده نمی تواند موفق باشد، گفت: شورا به دلیل رویکردی که در فعالیت خود دارد همه ایرانیان را در فعالیت های سیاسی محق می داند. طبیعی است که توجه بیشتری نسبت به برخی افراد است و تاثیرگذاری بیشتری دارند اما اینکه ما مطلق بگوییم که اگر حضور شاهزاده باشد مسلما موثر است اما اگر نباشد جمهوری اسلامی کماکان به راه خود ادامه میدهد، دیدگاه مثبتی نیست. خیلی از افراد در جامعه ایرانی هستند که مخالف دیدگاه شاهزاده هستند، هیچ گروهی نمی تواند گروه دیگر را انکار کند.

وی در پایان گفت: طبیعی ست که توجه به شاهزاده پهلوی بیشتر است، انتظار می رود که ایشان هم بخشی از فعالان سیاسی در شورا باشند. اما اینکه این تصور را داشته باشیم که چون اقبالی به ایشان هست، تنها فردی هستند که می توانند فعالیت کنند، یک اشتباه استراتژیک خواهد بود برای اپوزیسیون و مخالفان جمهوری اسلامی و می تواند به مبارزات صدمه بزند. انتظار داریم جناب شاهزاده پهلوی هم شورا را مطالعه کند و نظر اصلاحی خود را بیان کند.