/

«شستن میت» مجازات یک شهروند به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری

به دنبال صدور احکام قضایی عجیب در ماههای اخیر و تصمیمات جدید مقامات قضایی نسبت به مقاومت مدنی زنان در مخالفت با حجاب اجباری، این بار یک قاضی رای به «شستن میت» درغسالخانه تهران داد!

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، تصویری از رأی دادگاه کیفری ورامین علیه زنی که گفته است احتمال دارد در خودرو، روسری از سرش افتاده باشد، شامل جریمه نقدی و یک ماه شستن میت در غسالخانه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این برگه آمده که این زن در اظهارات خود گفته شاید حین رانندگی، روسری از سر او افتاده باشد، اما دادگاه غیرعمدی بودن این «بزه» را نپذیرفته است.

حکم صادره علیه این زن که از سوی رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ ورامین صادر شده، «پرداخت ۳۱ میلیون ریال بدل از ۲ ماه حبس و یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران» است.

صدور این نوع احکام اخیرا در دستگاه قضایی باب شده که واکنش های زیادی از سوی شهروندان و حتی حقوقدانان به دنبال داشته است.

شهروندان و کاربران شبکه های اجتماعی معتقدند این نوع احکام به عنوان در نظرگرفتن مجازات تنبیهی به نوعی تحقیر کردن صاحبان این نوع مشاغل است.

در همین رابطه در هفته ای که گذشت علی خالقی، استاد حقوق کیفری دانشگاه تهران، از صدور حکم جدیدی مبنی بر «محرومیت یک زن پزشک از اشتغال در مراکز درمانی دولتی و الزام او به انجام خدمت به‌عنوان نظافتچی» به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری انتقاد کرد.

به گفته آقای خالقی این زن پزشک (رزیدنت) که تاکنون اطلاعاتی درباره او منتشر نشده به دلیل نداشتن حجاب اجباری هنگام رانندگی در خیابان با این حکم روبرو شده است.

این استاد حقوق هم‌چنین از صدور احکام تحقیرآمیز برای متهمان و نبود تناسب بین جرم ارتکابی و حکم صادرشده علیه برخی متهمان، به‌ویژه معترضان به حجاب اجباری انتقاد کرده است.

یلدا معیری، عکاس خبری که به دلیل عکاسی از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود ماه دی پارسال با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با لباس پاکبانی گفته بود که دادگاه علاوه بر حکم شش سال حبس تعزیری، برای او مجازات‌های تکمیلی از جمله خدمات پاکبانی صادر کرده است.