سه دانشمند چینی مرکز ویروس‌شناسی ووهان عامل اصلی همه‌گیری کرونا بودند

بر اساس شواهدی که به تازگی بدست آمده، سه دانشمند چینی که با ارتش کمونیست چین برای ساخت یک ویروس در آزمایشگاه ووهان همکاری می‌کردند، اولین افراد مبتلا به کووید ۱۹ بودند که آن‌ها را «بیماران صفر» می‌نامند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

بر اساس شواهدی که به تازگی بدست آمده، سه دانشمند چینی که با ارتش کمونیست چین برای ساخت یک ویروس در آزمایشگاه ووهان همکاری می‌کردند، اولین افراد مبتلا به کووید ۱۹ بودند که آن‌ها را «بیماران صفر» می‌نامند.

به گزارش فرانیوز، به دنبال تحقیقاتی که در پلتفرم سابستک منتشر شده، «به طور فزاینده‌ای مشخص شده است که مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین در ایجاد، انتشار و پنهان کردن همه‌گیری ویروس کرونا نقش داشته است.»

بن هو، پینگ یو و یان ژو در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان درباره ویروس‌های مشابه سارس تحقیق می‌کردند که به دلیل اشتباه عملکردشان در این مطالعات، در پاییز ۲۰۱۹ بیمار شدند و با انتقال ویروس کرونا به دیگران، این بیماری را در سراسر جهان پراکنده کردند.

به دنبال همه‌گیری کرونا در جهان بیش از ۶۹۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند و نزدیک به ۷ میلیون نفر نیز در این میان جان خود را از دست دادند.

چندین مقام دولتی ایالات متحده آمریکا به خبرنگاران گفتند که گویا این سه دانشمند در پاییز ۲۰۱۹ هنگام انجام آزمایش «افزایش عملکرد» ویروس، به این بیماری مبتلا شدند.

محققان آمریکایی که عملکرد چین را در این زمینه بررسی کردند، بر این باور هستند که همکاری دانشمندان چینی در این مؤسسه غیرنظامی با ارتش رژیم کمونیستی چین، برای تولید نوعی ویروس جهش‌یافته در چارچوب برنامه‌های نظامی سلاح بیولوژیک این کشور بوده است.

روزنامه «ساندی‌تایمز» نیز با استناد به مجموعه شواهدی که به آن دسترسی پیدا کرده است، نوشت که دلیل تلاش مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان برای سرپوش‌گذاشتن بر دخالت محققان آن در همه‌گیری کرونا، به‌خاطر همکاری آن با ارتش چین بوده است.

انتشار این گزارش در حالی صورت گرفت که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ مدارکی افشا شد که نشان می‌داد دانشمندان نظامی چینی، سال‌ها پیش از پاندمی کووید ۱۹، خواهان ساخت سلاح‌های بیولوژیک بر پایه کرونا ویروس بودند.

بر اساس مدارکی که افشا شده بود تعدادی از دانشمندان نظامی چینی در سال ۲۰۱۵ طرحی را برنامه‌ریزی کردند که در نتیجه آن بتوانند از عوامل بیماری‌زا، از جمله ویروس‌های سارس به عنوان سلاح استفاده کرده و برای «ایجاد رعب و وحشت و کسب برتری سیاسی و استراتژیک» نسبت به یک کشور دشمن از این سلاح استفاده کنند.

در اسفندماه گذشته نیز وزارت انرژی ایالات متحده گزارش محرمانه‌ای را تهیه و به کاخ سفید و کنگره ارسال کرده بود که در آن عنوان شده بود که نشت ویروس از آزمایشگاهی در چین، عامل همه‌گیری کرونا در جهان است.

علاوه بر این تعدادی دیگر از نهادهای رسمی ایالات متحده نیز موضوع نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان را تایید کرده بودند. در یکی از این نمونه‌ها کریستوفر ری، رئیس اِدارهٔ تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در اوایل اسفندماه گذشته گفت که سازمان تحت‌نظر او بر این باور است که منشأ کووید–۱۹ به احتمال خیلی زیاد آزمایشگاهی تحت کنترل دولت چین است.

کریستوفر رِی در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» گفت: اف‌بی‌آی مدت‌هاست به این ارزیابی رسیده که سرمنشأ همه‌گیری به‌احتمال زیاد یک حادثه بالقوه آزمایشگاهی بوده است و چین «حداکثر تلاش خود را کرد» تا شناسایی ریشه این همه‌گیری جهانی را «خنثی و در آن ابهام ایجاد کند.»

آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان چین در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای با بازار ماهی قرار دارد که برای مدت‌ها گفته می‌شد منشأ شیوع کرونا بوده است.

گفته می‌شود که قرار است ایالات متحده آمریکا با استناد به پیگیری‌های محرمانه خود تا چند هفته آینده گزارشی جامع در این زمینه منتشر کند.