سفر زلنسکی به کشورهای اروپایی برای دریافت کمک های نظامی

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که با هدف دریافت تسلیحات بیشتر برای رویارویی با تهاجم روسیه و دریافت بودجه برای بازسازی ویرانی‌های جنگ به برلین سفر کرده، روز یکشنبه با صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد و امروز با ریشی سوناک در بریتانیا دیدار می کند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که با هدف دریافت تسلیحات بیشتر برای رویارویی با تهاجم روسیه و دریافت بودجه برای بازسازی ویرانی‌های جنگ به برلین سفر کرده، روز یکشنبه با صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد و امروز با ریشی سوناک در بریتانیا دیدار می کند.

به گزارش فرانیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بامداد یکشنبه در اولین مرحله از سفر خود به آلمان، مورد استقبال اولاف شولتز، صدر اعظم و فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.

برلین همچنین در آستانۀ ورود زلنسکی به این کشور که در میان تدابیر شدید امنیتی انجام شد، از بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین به ارزش بیش از ۲.۷ میلیارد یورو (۳ میلیارد دلار) رونمایی کرد که شامل تانک، سیستم‌های ضدهوایی و مهمات می‌شود.

قرار است آلمان تانک‌ها، سیستم ضد هوایی و دیگر تجهیزات پیشرفته به اوکراین ارائه کند.

این بسته سه میلیارد دلاری از جمله شامل سیستم‌های دفاع هوایی نوع «ایریس تی» با موشک‌ها، ۳۰ تانک «لئوپارد ۱‌ ای ۵» و بیش از ۱۰۰ خودرو زرهی است.

زلنسکی کمک آلمان به اوکراین را «فوق‌العاده» خواند.این اولین سفر زلنسکی به آلمان پس از آغاز حمله روسیه است.

آلمان پس از تردیدهای اولیه در ارائه سلاح جنگی هجومی به اوکراین، اکنون به یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات این کشور تبدیل شده است و تا کنون تجهیزاتی همچون تانک‌های لئوپارد ۱ و ۲ و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی در اختیار این کشور گذاشته است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان ضمن اعلام خبر بسته تسلیحاتی جدید، تاکید کرد که برلین «تا زمانی که جنگ طول بکشد» به اوکراین کمک خواهد کرد.

زلنسکی که پیش از این با همین هدف به ایتالیا سفر کرده و با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان و جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرده بود، با هواپیما از رم به پایتخت آلمان رفت.

او در جریان گفتگو با مقامات آلمان، به آنها اطمینان داد که با وجود آماده‌سازی ارتش برای یک ضدحمله «به خاک روسیه حمله نمی‌کند».

او در نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان نیز در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «ما نه وقت این کار و نه قدرت انجام آن را داریم و دیگر سلاحی برای انجام آن هم نداریم. ما در حال تدارک یک ضدحمله برای آزادسازی مناطقی هستیم که بطورغیرقانونی اشغال شده‌اند.»

زلنسکی همچنین در حالی که آلمان را «دوست واقعی» و «متحد قابل اعتماد» می‌خواند، از اولاف شولز (که تاکنون از تحویل مستقیم هواپیما به اوکراین خودداری کرده) خواست که از تلاش‌های شماری از متحدان کی‌یف برای تحویل هواپیماهای جنگی به این کشور حمایت کند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز تاکید کرد که هر طرح صلح باید حاوی شرط خروج نیروهای روسیه از اوکراین باشد. او بار دیگر حمله روسیه به اوکراین را «امپریالیستی» خواند.

برخی از کشورها از جمله برزیل و ترکیه برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند و برزیل طرح صلحی را نیز ارائه کرده است. چین نیز از تلاش خود برای پایان جنگ خبر داده است.

پیشتر آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در فروردین ماه در سفر خود به پکن از چین خواسته بود نقشی شبیه به آن‌چه در پایان دادن به مناقشه ایران و عربستان سعودی داشت، در مورد روسیه و اوکراین هم ایفا کند.

او تاکید کرد که هیچ کشور دیگری به اندازه چین بر روسیه نفوذ ندارد و بر همین اساس می‌تواند از روسیه بخواهد تا جنگ را در اوکراین متوقف کند.

زلنسکی همچنین روز شنبه به رم سفر کرده و با مقام‌های ایتالیا و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد.

رئیس جمهور اوکراین امروز برای دیداری سرزده به بریتانیا سفر خواهد کرد تا با ریشی سوناک دیدار کند. سفر آقای زلنسکی در ادامه دیدارهای او با رهبران اروپایی در راستای گرفتن کمک‌های نظامی بیشتر برای جنگ با روسیه است.

او در توییتی تایید کرد که برای انجام «مذاکرات اساسی» ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا ملاقات خواهد کرد.

بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین موشک‌های دوربرد در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.