وزارت علوم
/

سایت وزارت علوم هک شد

همزمان با آغاز سال تحصیلی در ایران، گروه هکری «قیام تا سرنگونی» از هک سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناروی اطلاعات در پاسخ به سرکوب و اخراج اساتید و دانشجویان خبر داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، گروه هکری قیام تا سرنگونی مدعی شد سایت وزارت علوم به نشانی https://www.msrt.ir/fa را در پاسخ به تصفیه و سرکوب و احضار و اخراج استادان و دانشجویان توسط وزارت علوم، هک کرده و ۵۰۰ سرور و کامپیوتر و سایت و سامانه در این وزارتخانه را از دسترس خارج کرده است.

این در حالیست که به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، ندا شفیعی معاون روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت دراین باره گفته است: برای برررسی های بیشتر سایت از دسترس خارج شده است تا بدانیم آیا واقعا هک رخ داده است یا خیر.

روزهای اخیر اخباری هم در مورد هک شدن سامانه سازمان ثبت احوال منتشر شده بود.

پیشتر و در اردیبهشت سال جاری نیز گروه هکری «قیام تا سرنگونی» که وابسته به سازمان مجاهدین خلق است مدعی شده بود که سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی را هک کرده است.

خبر هک شدن این سایت از سوی مقامات وزارت خارجه نیز تایید شد.

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حمله هکری به سایت اطلاع‌رسانی این وزارتخانه را تایید کرد اما گزارش‌های منتشر شده درباره «دستیابی به اسناد و بانک‌های اطلاعاتی و سرورهای وزارت خارجه» را «بزرگنمایی رسانه‌ای» خواند.

این گروه هکری در کانال تلگرامی خود مدعی شد که ۲۱۰ سایت و سامانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی را از دسترس خارج کرده است.

حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است . یکی از گسترده‌ترین موارد آن حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در روز چهارم آبان ۱۴۰۰ است که در پی آن سامانه سوخت کشور تا چند روز مختل شد.

در خردادماه سال جاری نیز شماری از سایت‌های مرتبط با رئیس‌جمهور اسلامی هک شد و تصاویر مسعود و مریم رجوی، رهبران سازمان مجاهدین خلق، در آن قرار گرفت.

هنگام هک این سایت‌ها، شعار «مرگ بر خامنه‌ای- رئیسی، درود بر رجوی» در صفحات این سایت‌ها دیده می‌شد و عکس‌های رهبر و رئیس‌جمهور اسلامی ضربدر خورده بود.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» مسئولیت این اقدام را پذیرفت.

این گروه اعلام کرد با این هک، اطلاعات ۱۲۰ سروِر مرتبط با سایت ریاست‌جمهوری ایران را در اختیار گرفته است. هکرها در ساعات بعد، اسناد و مطالبی را به عنوان اطلاعات محرمانه هک‌شده از سرورها در کانال تلگرامی خود منتشر کردند.

برخی از «اسناد فاش‌شده»، نامه‌نگاری‌های مسئولان ارشد نهاد ریاست‌جمهوری ایران، مانند محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی و رئیس کل بانک مرکزی خطاب به سایر مقامات نظام است.

اطلاعاتی که فعلا بر اساس نامه‌هایی با امضای رئیس دفتر ابراهیم رئیسی و با استناد به گزارش‌های رئیس وقت شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شده، حاکی است آن دسته از سازمان‌های امنیتی و نهادهای جمهوری اسلامی که مسئول مقابله با اعتراضات در جمهوری اسلامی ایران هستند، از بروز اعتراضات گسترده اوایل پاییز سال گذشته غافلگیر شدند.