اسرائیل

رویترز: اسرائیل طرحش برای آینده غزه را به چند کشور ارائه کرد

اسرائیل به چندین کشور عربی و یک کشور غیرعربی اطلاع داده است که می‌خواهد یک منطقه حائل در سمت فلسطینی مرز غزه ایجاد کند تا مانع از حملات آینده ار این منطقه به خاک اسرائیل شوند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رویترز به نقل از سه منبع نوشت که اسرائیل این طرح را با همسایگان خود یعنی مصر و اردن و البته امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ روابطش را با اسرائیل عادی کرد، در میان گذاشته است.

آن‌ها همچنین گفتند که عربستان سعودی که روابطی با اسرائیل ندارد و پس از جنگ غزه روند عادی سازی را با میانجیگری ایالات متحده متوقف کرد، از این طرح مطلع شده است. این منابع نگفتند چگونه این اطلاعات به ریاض رسیده است. ریاض به صورت رسمی کانال ارتباطی مستقیم با اسرائیل ندارد. به گفته منابع رویترز، ترکیه هم تنها کشور غیرعرب است که اسرائیل طرحش را با آن‌ها در میان گذاشته است.

این ابتکار نشان دهنده پایان قریب الوقوع حمله اسرائیل نیست. روز جمعه پس از یک آتش بس هفت روزه حملات اسرائیل از سر گرفته شد. رویترز نوشته است که مطرح شدن چنین طرحی و انتقال آن به این چند کشور نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال ایجاد وضعیتی متفاوت در غزه فراتر از میانجی‌های عرب فعلی مانند مصر یا قطر است.

فعلا هیچ کشور عربی تمایلی برای اداره غزه در آینده نشان نداده است و اکثر آنها حمله اسرائیل را که بیش از ۱۵ هزار نفر را کشته و بخش‌هایی از مناطق شهری غزه را با خاک یکسان کرده است، به شدت محکوم کرده‌اند. حماس در حمله ۷ اکتبر خود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۰۰ گروگان را گرفت.

در عین حال روزنامه هاآرتص با انتشار گزارشی تحلیلی نوشت: تقریبا تمام رهبران منطقه حماس را دشمن داخلی خود می‌دانند و در پشت صحنه به اسرائیل اصرار می‌کنند که تنها پس از نابودی حماس جنگ را تمام کند.

هاآرتص همچنین با اشاره به پیشنهاد قطر درباره آزادی همه گروگان‌های حماس در ازای آزادی زندانیان فلسطینی و مخالفت اسراییل با این پیشنهاد نوشت: این کار به تقویت جایگاه حماس در جهان عرب منجر می‌شود. قطر خواستار ادامه حاکمیت حماس است تا جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در غزه و سواحل مدیترانه را گسترش دهد.