روسیه تهدید کرد کشتی‌های عبوری از دریای سیاه را بازرسی می کند

سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو به دنبال بازرسی کشتی‌های موجود در دریای سیاه است تا مطمئن شود که از آن‌ها برای حمل سلاح استفاده نمی‌شود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ورشینین در یک نشست خبری با اشاره به هشدار مسکو در مورد اینکه روسیه همه کشتی‌هایی را که به بنادر اوکراین در امتداد دریای سیاه می‌روند به عنوان حامل محموله‌های نظامی در نظر می‌گیرد گفت: «منظور این است که ما باید از این موضوع مطمئن شویم، باید بررسی کنیم که آیا کشتی محموله بدی دارد یا خیر».

روسیه به تازگی ادامه اجرای توافق غلات با اوکراین  برای تسهیل صادرات از طریق بنادر دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورد. عمده صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر این کشور در دریای سیاه و توسط کشتی انجام می‌گیرد.

سرگئی ورشینین این رویکرد را «کاملاً منطقی» خواند و گفت: «اکنون هیچ کریدور بشردوستانه دریایی وجود ندارد، در حال حاضر تعداد مناطق دارای خطر نظامی افزایش یافته است».

این در حالی است که جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید به تازگی عنوان کرد که روسیه احتمالاً در حال آمادگی برای ایجاد یک حمله ساختگی در دریای سیاه است تا بتواند حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سیاه توجیه کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت «محصولات اوکراینی نمی‌توانند از طریق دریای سیاه صادر شوند مگر اینکه با روسیه توافق شود».

اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم، آفتابگردان، ذرت و جو است. ممانعت از صدور محصولات اوکراین باعث افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان شده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است «بدون توجه به آنچه از کی‌یف شنیده می‌شود، حل و فصل هر موضوعی که مربوط به دریای سیاه، امنیت غذایی باشد، بدون روسیه امکان پذیر نیست».

وزارت دفاع اوکراین با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که از جمعه ۳۰ تیرماه، تمامی کشتی‌هایی که به مقصد بنادر روسیه یا بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه در دریای سیاه حرکت می‌کنند را به‌عنوان هدف نظامی در نظر خواهد گرفت.

این اقدام کی‌یف واکنشی به تهدید روسیه است که به تازگی اعلام کرد از روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، تمامی کشتی‌هایی که از دریای سیاه به بنادر اوکراین سفر می‌کنند را به عنوان حامل‌های بالقوه محموله‌های نظامی در نظر خواهد گرفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین چند روز پیش از سازمان ملل و ترکیه خواست تا قرارداد غلات دریای سیاه را بدون حضور روسیه تمدید کنند. زلنسکی گفت: آنکارا و سازمان ملل می‌توانند به تنهایی از مسیر غذایی حفاظت کرده و کشتی‌ها را بازبینی کنند.

مدیرعامل «هاروست هولدینگ»، یکی از بزرگترین شرکت‌های کشاورزی در اوکراین نیز گفته است که «کاری که اوکراین باید بکند این است که حمایت ترکیه را جلب کند تا صادرات غلات از بنادر دریای سیاه ادامه داشته باشد».

او گفت که آنکارا می‌تواند ناوهای خود را به حفاظت از این کشتی‌های باری اوکراین در هنگام ورود و خروج در بنادر بگمارد.

با این حال یک مقام آگاه به بلومبرگ گفت که ارائه حفاظت نظامی اقدام بسیار خطرناکی برای ترکیه است و آنکارا احتمالاً دست رد به سینه کی‌یف خواهد زد. این منبع به بلومبرگ گفت که ترکیه قصد ندارد ناوهایش را درگیر کند و ترجیح می‌دهد که از مسیرهای دیپلماتیک، روسیه را راضی به بازگشت به این قرارداد کند.