غزه

رهبر حماس از نزدیک بودن توافق بر سر «آتش بس موقت» خبر داد؛ بایدن هم تایید کرد

اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی حماس با انتشار بیانیه‌ای از نزدیک‌بودن به توافقی برای یک آتش‌بس موقت با اسرائیل خبر داده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته اسماعیل هنیه، حماس و مقامات اسرائیل به توافق برای توقف جنگ در غزه نزدیک شده‌اند و  حماس پاسخ خود را برای مقامات قطری و دیگری میانجی‌ها ارسال کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم از نزدیک بودن توافق سخن گفته است.

در بیانیه حماس به جزئیات بیشتری اشاره نشده است اما پیش‌تر برخی خبرگزارش‌ها از توافق برای توقف چند روزه درگیری‌ها در مقابل آزادی ده‌‌ها گروگان‌ زن و کودک در قالب گروه‌های کوچک و به فاصله ۲۴ ساعت و افزایش کمک‌رسانی‌ها به غزه خبر داده بودند. برخی گزارش‌ها هم به آزادی برخی زندانیان زن و جوان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل اشاره داشتند که هنوز به‌طور رسمی تایید نشده است.

حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت.

خبرگزاری فرانسه با انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی نوشته این توافق شامل توقف پنج‌روزه عملیات زمینی و محدود شدن حملات هوایی اسرائیل خواهد بود.

از سوی دیگر، طرف فلسطینی بین ۵۰ تا ۱۰۰ گروگان غیرنظامی را آزاد خواهد کرد و اسرائیل هم در مقابل، ۳۰۰ زن و کودک فلسطینی زندانی را آزاد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه این جزئیات را به نقل از منابعی در حماس و جهاد اسلامی منتشر کرده است.

یکی از مقامات حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با تأیید ضمنی این جزئیات گفته بحث فعلی بر سر طول دوره آتش‌بس است.

عزت محمد الرشق با تکرار صحبت‌های اسماعیل هنیه گفته جزئیات توافق به اطلاع مقام‌های قطری رسیده و از سوی آنها اعلام خواهد شد.

اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده، اما در ساعات گذشته جو بایدن و مقام‌های قطری به نزدیک بودن توافق اشاره کرده بودند.

این درحالی است که شرایط در غزه همچنان بحرانی است و باوجود پیشرفت در بخش‌هایی از کمک‌رسانی از جمله خروج ۲۸ نوزاد نارس از بیمارستان شفا و انتقال آنها به مصر، عملیات ارتش اسرائیل در قلب غزه ادامه دارد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت معتقد است توافقی برای آزادی برخی از گروگان‌ها نزدیک است و این توافق در ازای توقف حمله اسرائیل خواهد بود.

این اظهار نظر در جریان مراسم سالانه شکرگزاری بیان شد که در آن رئیس‌جمهوری حضور داشت.

بایدن این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که پرسید آیا توافقی که از آن صحبت می‌شود نزدیک است یا خیر.

بایدن انگشتانش را به علامت موفقیت روی هم گذاشت و پاسخ داد: «من معتقدم که چنین است».

روز یکشنبه، واشنگتن پست گزارش داد که این توافق قریب‌الوقوع است و سفیر اسرائیل در آمریکا هم روز یکشنبه گفته است که امیدوار است «در روزهای آینده» به توافق برسند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفت، شمار غیرنظامیانی که در غزه کشته شده‌اند در مقایسه با هر جنگی که از زمان ریاست او بر این نهاد جهانی، سال ۲۰۱۷، به این سو رخ داده، «بی‌سابقه» بوده است.

آقای گوترش در یک نشست خبری گفت: «چیزی که مشخص است این است که طی چند هفته، هزاران کودک کشته شده‌اند. این چیزی است که اهمیت دارد. ما شاهد کشتار غیرنظامیان در ابعادی هستیم که از زمانی که من دبیرکل [سازمان ملل متحد] شده‌ام، در هیچ جنگی نظیر نداشته و بی‌سابقه بوده است.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره آینده غزه پس از جنگ، این امکان را که غزه تحت الحمایه سازمان ملل بشود، رد کرد و خواستار «رویکردی چندجانبه» شد که در نهایت به اجرای راه‌حل دو کشوری منجر شود.

آقای گوترش گفت: «همه باید کمک کنند تا شرایط انتقال قدرت فراهم شود و به تشکیلات خودگردان فلسطین، اجازه دهند که مسئولیت در غزه را بر عهده بگیرد.»