مانور ترکیه و اذربایجان

رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در نزدیکی مرز ارمنستان     

وزارت دفاع آذربایجان پس از بیرون‌ راندن جدایی‌طلبان ارمنی از منطقه قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد با متحد خود ترکیه رزمایش مشترکی را در نزدیکی مرز ارمنستان آغاز کرده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این وزارتخانه روز دوشنبه اول آبان‌ماه اعلام کرد که «حداکثر سه‌هزار» سرباز در منطقه نخجوان، بین ایران و ارمنستان، برای شرکت در این رزمایش حاضر خواهند شد.

وزارت دفاع ترکیه نیز سه روز پیش اعلام کرد که هواپیماهای اف-۱۶ نیروی هوایی ارتش این کشور برای شرکت در رزمایش «مصطفی کمال آتاتورک-۲۰۲۳» وارد جمهوری آذربایجان شده‌اند.

در این رزمایش با نام «مصطفی کمال آتاتورک ۲۰۲۳»، تسلیحات توپخانه‌ای و نیروهای هوانوردی نیز به کار گرفته می‌شوند.

این رزمایش از اول تا سوم آبان در باکو، نخجوان و قره‌باغ کوهستانی برگزار خواهد شد.

حمله چند هفته پیش باعث شد جمهوری آذربایجان منطقه قره‌باغ کوهستانی را که به مدت سه دهه در اختیار جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار بود، بازپس بگیرد.

پس از آن بیش از صدهزار ارمنی ساکن در این منطقه به شکل دسته‌جمعی محل زندگی خود را ترک کردند و به ارمنستان رفتند.

وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنین در نشستی در تهران با هدف دستیابی به توافق صلح بلندمدت دیدار خواهند کرد.

نشست ۳+۳ به میزبانی ایران و با حضور وزرای خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه برگزار خواهد شد.

قرار است که دومین نشست ۳+۳ مسائل منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، تزانزیتی و انرژی منطقه‌ای را بررسی کند.

دیروز وزیر خارجه ارمنستان وارد تهران شد.

یکی از اهداف این نشست، شکل‌دهی به یک گروه منطقه‌ای است که مشکلات اعضا را بدون دخالت کشورهای «فرامنطقه‌ای و غربی» حل کند.

قرار است وزرای خارجه روسیه و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند.