رئیس صلیب سرخ
/

رئیس صلیب سرخ برای مذاکره با حماس درباره دسترسی به گروگان‌ها وارد غزه می‌شود

هم‌زمان با تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها، رسانه‌های عبری گزارش دادند، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار است امروز وارد مصر و غزه شود تا درباره دسترسی نمایندگان صلیب سرخ به گروگان‌ها با حماس گفتگو کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که انتظار می‌رود رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز دوشنبه به مصر سفر کند تا در زمینه مجوز دسترسی نمایندگان صلیب سرح به گروگان‌های در اختیار حماس گفت‌و‌گو کند.

انتقادها از صلیب سرخ به دلیل اینکه به اندازه کافی برای دسترسی به گروگان‌ها تلاش نکرده است رو به افزایش است. اسرائیل پیش‌تر گفته بود که در جریان توافق با حماس برای توقف موقت جنگ قرار بود نمایندگان صلیب سرخ بتوانند با گروگان‌هایی که در اختیار حماس باقی‌مانده‌اند ملاقات کند.

روز گذشته نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد کشورش به گفت‌وگو با «دشمن» بر سر آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد.

او با اشاره به تشدید تنش‌ها در مرز لبنان گفت هدف اسرائیل نابودی حماس در مرزهای جنوبی و ایجاد بازدارندگی فعال در مرزهای شمالی این کشور است.

نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل یک جبهه را فدای جبهه دیگر نخواهد کرد و امنیت اسرائیل زمانی تضمین می‌شود که خطری سراسر مرزهای این کشور را تهدید نکند.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، درباره ادامه تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌ها و افزایش کمک به مردم غزه گفتگو کرد.

متیو میلر، سخنگوی بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «او از مشارکت و تلاش‌های حیاتی قطر برای آزادی گروگان‌های حماس و ایجاد وقفه بشردوستانه اخیر در غزه قدردانی کرد».

هفته گذشته، قطر میانجی‌گر آتش‌بسی موقت شد که تا روز جمعه به مدت هفت روز ادامه داشت و منجر به آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان، که بیشترشان زنان و کودکان بودند، شد.

شبه نظامیان حماس در جریان حمله نیمه مهر ماه به اسرائیل بیش از ۲۴۰ تن را به گروگان گرفتند، که ۱۰۵ تن از آنها، از جمله ۸۱ شهروند اسرائیل و ۲۴ شهروند غیراسرائیلی، در طول وقفه هفت روزه در جنگ آزاد و با صدها زندانی فلسطینی که در اسرائیل محبوس بودند مبادله شدند.

پس از حمایت های ترکیه و قطر از حماس، رونن بار، رییس سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) اعلام کرد که هدف کابینه این کشور از بین بردن حماس و رهبران آن نه فقط در غزه و سرزمین‌های فلسطینی بلکه در ترکیه و قطر است. او گفت رسیدن به این هدف ممکن است چند سال طول بکشد ولی آن را انجام خواهیم داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد از زمان آغاز عملیات زمینی در نوار غزه، بیش از ۱۰ هزار حمله هوایی در این منطقه به انجام رسیده است.

این حملات بر اساس اطلاعات و هدایت پیاده‌نظام اسرائیلی مستقر در غزه انجام شده است.

هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل با اشاره به همکاری بسیار نزدیک نیروی زمینی و نیروی هوایی این کشور گفت این همکاری باعث بازدهی هر چه بیشتر عملیات نظامی در غزه شده است.