رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل از سرگیری عملیات نظامی در غزه را فاجعه دانست

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از سرگیری جنگ در غزه را «فاجعه‌بار» نامید و گفت که وضعیت جاری «فراتر از نقطه بحرانی» است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وولکر تورک در بیانیه‌ای از همه طرفین و کشورهایی که بر آنها نفوذ دارند، خواست برای اطمینان یافتن از برقراری دوباره آتش‌بس به دلایل بشردوستانه و حقوق بشر، تلاش‌های خود را دو چندان کنند.

او از همه «طرف‌ها و کشورهایی که بر طرفین جنگ نفوذ دارند» خواست «به فوریت برای کسب اطمینان از آتش‌بس، به دلایل بشردوستانه و حقوق بشری، کوشش‌های خود را دوچندان کنند».

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در شبکه ایکس با ابراز تأسف از تجدید عملیات نظامی و اظهار امیدواری نسبت به توقف دوباره جنگ نوشت این وضعیت نشان می‌دهد که «یک آتش‌بس بشردوستانه حقیقی چقدر مهم است».

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در اینباره گفت: شکست وقفه در جنگ خبری بسیار بد و مایه تأسف است، هیچ راه‌ حلی دربر ندارد و حل معضلات را نیز پیچیده‌تر خواهد کرد.

از سویی دیگر، جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، نیز در یک پیام ویدئویی گفت بی‌عملی افرادی که دارای نفوذ هستند، در دستیابی به آتش‌بس پایدار «تأیید کشتار کودکان است». به گفته او، حملات بیشتر در غزه منجر به چیزی غیر از مرگ بیشتر نخواهد شد.

ارتش اسرائیل بامداد جمعه گروه شبه نظامی حماس را به زیر پا گذاشتن توافق آتش‌بس و پرتاب راکت به سوی این کشور متهم کرد.

در بیانیه ارتش اسرائیل گفته شد که «در پاسخ، حملات به این گروه تروریستی از سر گرفته شده است.»

ارتش اسرائیل همچنین در کانال تلگرامی خود خبر داد که جنگنده های این کشور در حال حاضر «اهداف تروریستی حماس در نوار غزه را هدف قرار می دهند.»

اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس در آتش بسی یک هفته‌ای که با تلاش های ایالات متحده، قطر و مصر به دست آمده بود، دهها تن از زندانیان فلسطینی و گروگان ها را مبادله کردند.