پوتین و رهبر کره شمالی

دیدار کیم جونگ اون و پوتین در پایگاه فضایی روسیه

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که به منظور مذاکره با رئیس جمهور روسیه عازم این کشور شده، در پایگاه فضایی «وستوچنی» واقع در شرق روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کیم جونگ اون برای دیدار با پوتین، با قطار اختصاصی و زرهی خود از پیونگ یانگ عازم روسیه شده بود و ابتدا گزارش شده بود که این دو قرار است در ولادی‌وستوک، نزدیک‌ترین شهر روسیه به کره شمالی با یکدیگر ملاقات کنند.

در این دیدار رهبر کره شمالی رابطه با روسیه را «اولویت نخست» حکومت خود خواند و متعهد شد که از «نبرد مقدس روسیه برای دفاع از منافع امنیتی خود، به صورت کامل و بی‌قید و شرط» حمایت کند.

رهبر کره شمالی که حمله مسکو به اوکراین را «جنگ نیابتی» آمریکا با هدف نابودی روسیه می‌خواند، سه ماه پیش نیز با ارسال پیامی به پوتین عنوان کرد که مردم کره شمالی «حمایت و همبستگی کامل خود را با مردم روسیه در مبارزه بی‌امان برای حمایت از آرمان مقدس حفظ حقوق حاکمیتی، توسعه و منافع کشورشان در برابر اعمال خودسرانه و اقتدارگرایانه امپریالیست‌ها» ابراز می‌کنند.

در مقابل نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز به کیم جونگ اون وعده داد که توسعه برنامه فضایی کره شمالی کمک خواهد کرد.

در اوایل خردادماه سال جاری پرتاب موشک ماهواره‌بر جاسوسی کره شمالی به فضا با شکست مواجه شد و این موشک در دریای زرد سقوط کرد. پیش‌تر نیز چند آزمایش موشکی دیگر کره شمالی نیز با شکست همراه بوده است.

برخی از رسانه‌ها نیز گزارش دادند که ولادیمیر پوتین در پاسخ به خبرنگاران درباره کمک روسیه به کره شمالی در ساخت ماهواره و پرتاب موشک عنوان کرد: «دلیل این‌که ما به اینجا آمده‌ایم همین است.»

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران که آیا در گفتگو با رهبر کره شمالی همکاری نظامی-فنی هم بحث خواهد شد گفت: «درباره همه مسائل صحبت خواهیم کرد. عجله نمی‌کنیم، زمان هست.»

پیش‌تر ایالات متحده اعلام کرده بود که به زودی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه سفر خواهد کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور جهت تامین تسلیحات مورد نیاز مسکو در جنگ با اوکراین مذاکره کند.

جان کربی، سخنگوی ارشد شورای امنیت ملی آمریکا نیز درباره پیشرفت سریع مذاکرات میان مسکو و پیونگ‌یانگ بر سر فروش تسلیحات ابراز نگرانی کرده و از کره شمالی خواسته بود فوراً «این گفتگوها را متوقف کند.»

کربی همچنین فاش کرده بود که «این معاملاتِ بالقوه سبب می‌شود تا روسیه مقادیر قابل توجهی تسلیحات، به ویژه مهمات برای توپخانه، و همچنین مواد اولیه برای صنایع دفاعی خود دریافت کند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از «مقام‌های مطلع» نوشت که کره شمالی امیدوار است در مقابل ارسال سلاح به روسیه از مسکو تکنولوژی پیشرفته ماهواره‌ای و زیردریایی‌های هسته‌ای دریافت کند.

همچنین ایالات متحده امریکا به کیم جونگ اون در مورد ارسال تجهیزات جنگی به روسیه هشدار داده است. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت: «هرگونه ارسال اسلحه از جانب کره شمالی به روسیه نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.»