انتونی بلینکن

دیدار بلینکن با مقامات کشورهای منطقه در اردن درباره جنگ غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که پس از آغاز جنگ در غزه برای سومین بار به خاورمیانه سفر کرده، امروز در اردن با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در مورد مناقشه منطقه دیدار و گفتگو کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، با پایان یافتن دیدار این دو مقام آمریکا و لبنان که در امان صورت گرفت با خبرنگاران صحبت نکردند اما برخی خبرگزاری‌ها در ایران عنوان کردند که نجیب میقاتی، در دیدار با آنتونی بلینکن، خواهان توقف حمله ارتش اسرائیل علیه غزه و جنوب لبنان شده است.

همچنین قرار است آنتونی بلینکن امروز در امان، پایتخت اردن نشستی با مقام‌های کشورهای عرب در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه برگزار کند.

وزارت خارجه اردن روز گذشته اعلام کرد که قرار است وزیر خارجه آمریکا، با وزرای خارجه کشورهای عربستان، اردن، امارات، قطر، مصر و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین برگزار کند و در این نشست لزوم آتش‌بس فوری در غزه تأکید خواهد شد.

سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزرای خارجه کشورهای عربستان، اردن، امارات، قطر٬ مصر و نمایندگان فلسطینی «بر موضع کشورهای عرب مبنی بر درخواست آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های بشردوستانه و راه‌های پایان دادن به وضعیت وخیم و خطرناکی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند» تأکید خواهند کرد.

این در حالی است که در دیدار روز گذشته آنتونی بلینکن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هرگونه آتش‌بس را رد کرد و تأکید کرد که تا زمان آزادنشدن گروگان‌های اسرائیلی، حملات اسرائیل به غزه متوقف نخواهد شد.

پس از حملۀ حماس بر اسرائیل در تاریخ هفتم اکتبر که به گفتۀ مقام‌های اسرائیلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد، نظامیان اسرائیل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا گفت، آنتونی بلینکن در اردن بر تعهد مشترک بین ایالات متحده و اردن برای تسهیل، افزایش، و ارسال مستمر کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش به غیرنظامیان غزه تأکید می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هنگام سفر به اردن گفت که ایالات متحده مصمم است که جبهه دوم یا سومی در درگیری فعلی باز نشود و همچنین از اسرائیل خواست تا اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه انجام دهد.

همچنین بلینکن قرار است با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کند. اردن به تازگی سفیر خود از اسرائیل را فراخواند و به فرستاده اسرائیل گفت که تا پایان بحران غزه به امان بازنگردد.