سیروس و آزاد عباسی
//

دو مدرس زبان کُردی در دهگلان بازداشت شدند

سیروس عباسی و برادرش، آزاد عباسی از مدرسان زبان کُردی، پس از احضار و مراجعه به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، بازداشت شدند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این فعالان مدنی و فرهنگی در دهگلان سال گذشته در جریان جنبش زن،زندگی، آزادی، بازداشت و به حبس محکوم شدند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز شنبه ١٨ شهریور ماه ١۴٠٢ ، سیروس عباسی از فعالان مدنی و فرهنگی و آزاد عباسی از فعالان مدنی و مدرسین زبان کُردی، پس از احضار توسط دادگاه انقلاب دهگلان بازداشت شدند.

فریده ویسی، همسر سیروس عباسی با انتشار پستی در حساب اینستاگرامش نوشته است که این دو فعال فرهنگی به دلیل آنچه او “عدم عقب‌نشینی از مواضع قبلی، کار و فعالیت‌” نامیده، بازداشت و به زندان منتقل شدند.

بازداشت سیروس و آزاد عباسی متعاقب لغو مجور فعالیت “موسسه روزنوبار زانست کُردستان” توسط آموزش و پرورش جمهوری اسلامی انجام گرفته، این موسسه توسط سیروس عباسی و فریده ویسی سال ١٣٩۶ در زمینه آموزشی، فرهنگی و پرورشی، تاسیس شد و آغاز به فعالیت کرد.

سیروس عباسی و همسرش، فریده ویسی زندانیان سیاسی سابق، به عنوان بنیانگذاران این موسسه، با انتشار پیامی ویدئویی اعلام کردند: “ما چنین اقدامی را بی‌اساس، غیرقانونی و ناعادلانه می‌دانیم”.

هه‌نگاو  نوشت: سیروس و آزاد عباسی طی جنبش ژن، ژیان، ئازادی روز چهارشنبه ٣٠ شهریور ١۴٠١ بازداشت و پس از ٣٢ روز حبس انفرادی، به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند. آن‌ها پس از آزادی به قید وثیقه، توسط دادگاه کیفری دهگلان با اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به ١٠ ماه حبس، “برهم زدن نظم عمومی” به ١٨ ماه حبس و “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۴٨ ماه حبس، محکوم شدند.