/

دو راهی اسرائیل در تقابل با جمهوری اسلامی؛ کنار آمدن با توافق آمریکا یا حمله به تاسیسات هسته ای؟

حسین آقایی ـ از منظر استراتژیک سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی کم هزینه ترین و کم ریسک ترین گزینه برای اسرائیل بمنظور عدم دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

حسین آقایی ـ از منظر استراتژیک سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی کم هزینه ترین و کم ریسک ترین گزینه برای اسرائیل بمنظور عدم دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم است.

هم اکنون که خیزش انقلابی کاملا راکد است و بعید هم بنظر میرسد که در کوتاه مدت اتفاق غیر منتظره خاصی بیفتد (مثل انقلاب توده میلیونی) محاسبات اسرائیل پیچیده تر شده و در برابر رژیم دو راه بیشتر ندارد: یا باید به یک توافق موقت بین جمهوری اسلامی و غرب (آمریکا) بر سر مدیریت بحران-کاهش تنش اتمی ـ تن بدهد یا به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی حمله کند و آمریکا را هم به جنگ با جمهوری اسلامی بکشاند.

توافق موقت هم در میان/دراز مدت به ضرر اسرائیل است چون تهدید اتمی جمهوری اسلامی با توافق یا بدون توافق همواره مثل شمشیر داموکلس بالای سر اسرائیلی هاست.

دولت بایدن هم فعلا دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی نیست و در بهترین حالت می خواهد رژیم به صورت کنترل شده ضعیف شود تا در وضعیت جنگ در اوکراین و اولویتهای داخلی و خارجی دیگر فعلا از جمهوری اسلامی امتیازگیری کند و زمان بخرد با این خیال خام که مثلا تهدید اتمی جمهوری اسلامی را مهار کرده است!

شاید اسرائیل هم به این نتیجه برسد که ریسک حمله بالاست و جمهوری اسلامی هنوز جا برای ضعیف تر شدن دارد تا در موعد لازم رژیم را در مورد تهدیدهای ترکیبی اش از پای در آورد اما این هم بازی با ریسک بالاست چون حتی در صورت توافقات موقت هم زمان به نفع اسرائیل نیست و جمهوری اسلامی می تواند به بمب دست پیدا کند.

اسرائیل در دو راهی سختی قرار دارد و دیر یا زود باید تصمیم تاریخی و سرنوشت ساز بگیرد.

  • حسین آقایی تحلیلگر مسائل سیاسی و روابط بین الملل