/

“دویچه وله” : اصرار رژیم در پیگیری پروژه شکست خورده «گشت ارشاد» برای انحراف افکار عمومی از رسوایی های فساد

"دویچه وله" با اشاره به این که بخشی از کارزار سرکوب اخیر در ایران با هدف منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی های فساد درون حلقه های رژیم است نوشته است: "بازگشت گشت های ارشاد پس از آن صورت می گیرد که دو تحقیق صورت گرفته توسط روزنامه نگاران ایرانی نشان داد که روحانیون ارشد در فساد مالی و زمین خواری در مقیاس بزرگ دست داشته اند و این موضوع در رسانه های مکتوب و آنلاین ایران به تیتر اخبار تبدیل شده اند."

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بخش انگلیسی شبکه خبری “دویچه وله” آلمان در گزارشی با ریشه یابی علل و چرایی بازگشت ون های گشت ارشاد از سوی رژیم به خیابان ها می نویسد:”پس از اعتراضات سراسری سال گذشته و افزایش تعداد زنانی که از قانون حجاب سرپیچی کردند پلیس امنیت اخلاقی عملا از خیابان‌های ایران ناپدید شد. با این وجود، مقام های جمهوری اسلامی کارزار تازه ای را برای اجرای قانون مبارزه با بدحجابی و بی حجابی راه اندازی کرده اند.

“منتظر المهدی” سخنگوی پلیس روز یکشنبه از حضور پیاده و خودرویی گشت های ارشاد در خیابان ها خبر داد. این تصمیم در حالی که اتخاذ شده که سپتامبر سال گذشته “مهسا ژینا امینی” دختر کرد ۲۲ ساله سه روز پس از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی به اتهام نداشتن حجاب مناسب در بیمارستان بستری شد و درگذشت.

گفته می شود او به دلیل بدرفتاری نیروهای پلیس جان اش را از دست داد. این موضوع باعث اعتراضات چندین ماهه و سراسری در ایران شد که در جریان آن صدها نفر کشته شدند. به نظر می رسد رژیم ایران تاکید شدیدی بر پیگیری یک پروژه شکست خورده دارد.

“آزاده کیان” جامعه شناس از پاریس می گوید جمهوری اسلامی در اجرای سیاست حجاب اجباری خود ثابت قدم مانده است. او به “دویچه وله” می گوید: “رژیم ایران عموما در اجرای سیاست حجاب جمهوری اسلامی مصمم بوده که به نظر می رسد یک رکن کلیدی است. با این وجود، رژیم زمانی که با نارضایتی عمومی مواجه شد سعی کرد روش های اجرایی خود را تغییر نام دهد و دوباره ابداع کند”.

پلیس در ماه های اخیر از فناوری تشخیص چهره در مکان های حمل و نقل عمومی استفاده کرده و مراکز خرید، کافی شاپ و رستوران هایی که زنان در آنجا بدون حجاب حضور داشتند را پلمپ کرده است. مقام های حکومتی کماکان بر رانندگان تاکسی فشار می آورند که به زنانی که حجاب را رعایت نمی کنند خدمات ارائه ندهند. کیان اما می گوید:”حجاب اجباری یک پروژه شکست خورده است. زنان ایرانی آن را شکست دادند و مردان از آنان حمایت کردند”.

او پیش بینی می کند “با بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها تنش و واکنش ها به این موضوع افزایش خواهد یافت. او اشاره می کند که دولت اصولگرای رئیسی نمی تواند خواسته های خود را بر جامعه مدرن، متنوع و پیچیده ایران تحمیل کند حتی اگر این موضوع برای علی خامنه ای و حامیان تندروی او نشانه ای از تهاجم فرهنگی غرب باشد”.

“دویچه وله” می افزاید:”این امر به ویژه در میان نسل جوان صادق است. یک دختر جوان ۲۵ ساله از شیراز می گوید امروز اصلا نمی خواستم بیرون بروم اما وقتی شنیدم گشت ارشد بازگشته نظرم تغییر کرد و برای سرپیچی از خواسته آنان بدون روسری به خیابان رفتم. ماموران ایستادند و صرفا شفاهی تذکر دادند که موهایم را بپوشانم”. کیان می گوید آشکار است که حمایت عمومی از رژیم فعلی وجود ندارد و ایران در “وضعیت دائمی ناآرامی و شورش” است.

او می افزاید: “نارضایتی عمومی نسبت به دولت به دلیل افزایش قیمت ها، نرخ بالای بیکاری، فساد گسترده و آزادی های اجتماعی محدود شده است. رژیم چاره دیگری جز پاسخگویی به خواسته های اقلیت محافظه کار افراطی که هنوز از آن حمایت می کند ندارد و این شامل اجرای حجاب اجباری نیز می شود”.

“دویچه وله” با اشاره به این که بخشی از کارزار سرکوب اخیر با هدف منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی های فساد درون حلقه های رژیم است، می افزاید:”بازگشت گشت های ارشاد پس از آن صورت می گیرد که دو تحقیق صورت گرفته توسط روزنامه نگاران ایرانی نشان داد که روحانیون ارشد در فساد مالی و زمین خواری در مقیاس بزرگ دست داشته اند و این موضوع در رسانه های مکتوب و آنلاین ایران به تیتر اخبار تبدیل شده اند.

از جمله روحانیونی که در این تحقیق از آنان نام برده شده آیت الله “احمد علم الهدی” پدر همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور است که به خاطر دیدگاه های اصولگرایانه اش شهرت زیادی دارد. برخی از تحلیلگران ایرانی می گوید بعید نیست که بازگرداندن ون های گشت ارشاد و ماموران آن به خیابان ها تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر حجم عظیم فساد درون ساختار سیاسی رژیم حاکم بر ایران باشد. هم چنین نیروی انتظامی نیز از نظر مالی در تنگنا است و تزریق پول آن را قادر می سازد تا چنین مانورهایی را برگزار کند”.