پرچم سوئد

دولت سوئد قرآن سوزی را اهانت به مسلمانان خوانده و آن را محکوم کرد

دولت سوئد اقدام به سوزاندن قرآن در روز چهارشنبه گذشته در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم را محکوم کرد و آن را یک عمل «اسلام‌هراسانه» خواند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت امور خارجه سوئد روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «دولت سوئد کاملا درک می‌کند که اعمال اسلام‌هراسانه‌ای که افراد در تجمعات در سوئد به آن دست می‌زنند، می‌تواند اهانت به مسلمانان محسوب شود.»

در این بیانیه آمده است: «ما چنین اعمالی را که به هیچ‌ وجه دیدگاه‌های دولت سوئد را انعکاس نمی‌دهد، قویا محکوم می‌کنیم.»

وزارت امور خارجه سوئد آورده است: «سوزاندن قرآن و هر کتاب مقدسی، توهین و بی‌حرمتی محسوب می‌شود و به‌وضوح عملی تحریک‌آمیز است. بیانات و نمایش‌هایی که تداعی‌گر نژادپرستی، خارجی‌هراسی و نارواداری‌های مشابه باشد، در سوئد یا اروپا جایی ندارد.»

در بیانیه وزارت امور خارجه سوئد در عین حال، بر «حفاظت از حق آزادی تجمع، بیان و تظاهرات» در قانون اساسی این کشور، تاکید شده است.

این بیانیه در پاسخ به درخواست سازمان بین‌المللی «همکاری اسلامی» برای انجام اقداماتی که از سوزاندن قرآن در آینده جلوگیری کند، منتشر شده است.

این سازمان بین‌المللی که ۵۷ کشور جهان نیز عضو آن هستند، به دنبال جلسه‌ فوق‌العاده‌ای که در ستاد مرکزی خود در شهر جده برگزار کرد، با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای عضو خود خواست به‌ شکلی متحد و دسته‌جمعی برای جلوگیری از تکرار رخدادهایی نظیر بی‌حرمتی به قرآن اقدام کنند.

کشورهای مسلمان از جمله عراق، کویت، امارات متحده عربی و مراکش، عربستان، ترکیه، ایران در اعتراض به اقدام سلوان مومیکا، شهروند ۳۷ ساله عراقی مقیم سوئد که روز چهارشنبه، یک جلد قرآن را در مقابل مسجد مرکزی استکهلم پاره کرده و سوزانده بود، بیانیه های اعتراضی صادر کرده و برخی سفرای سوئد در کشورشان را احضار کردند.

روز گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد، این کشور به دلیل آنچه «اهانت به قرآن» نامیده، فعلا سفیر جدید خود را به سوئد اعزام نمی‌کند.