دعوت علی کریمی به مسیر جدید در نافرمانی مدنی؛ در محرم رژیم سیاه نپوشیم

علی کریمی ستاره سابق فوتبال ایران در توئیتی از شهروندان معترض به جمهوری اسلامی خواست تا با آغاز ماه محرم از پوشیدن لباس سیاه خودداری کنند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کریمی که پیشتر و با آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پیام هایی در شبکه های اجتماعی با این سری از اعتراضات مردمی همراه شده بود،  رفته رفته به یک کنشگر مدنی تبدیل شد.

با شروع ماه محرم که در ایران ماه عزداری برای امام سوم شیعیان است، مذهبیون و طرفداران حکومت با برقراری مراسمات مختلف و پوشیدن لباس سیاه و نذری دادن ، سعی در برگزاری آئین این سوگ دارند.

پس از انتشار توئیت علی کریمی با این مضمون که «از شروع محرم رژیم، سیاه نپوشیم» کاربران در توئیتر واکنش های زیادی نشان داده اند که البته بخشی از این واکنش ها به نیروهای سایبری حکومت برمی گردد که به نوعی با حمله به کریمی او را هدف فحاشی و ناسزا قرار داده اند.

در واقع علی کریمی با نوشتن این توئیت سعی دارد به شهروندان یادآوری کند جدای از اعتقادات مذهبی بخشی از جامعه، آنچه در این ماه در مراسمات مذهبی رخ می دهد و حضور کثیری از مردم در هیات ها، اتفاقی ست که جمهوری اسلامی از آن به نفع خود بهره می برد.

از سوی دیگر مخالفان حکومت با تایید این نوشته و دعوت کریمی از شهروندان برای سیاه نپوشیدن در این ماه ، در حمایت از کمپین «نه به سیاه پوشیدن و به غذای نذری» از هموطنان خود دعوت کرده اند که به این کارزار جدید بپیوندند.

یکی از کاربران دراین باره نوشته است: «این محرم و صفر است که حکومت جهل مذهبی را نگه داشته است».

کاربر دیگری نوشته : «اگر۷۲ نفر به مدت ۱۰ روز در کربلا تشنه و حیران بودن، مردم زاهدان و خوزستان سالهاست آب شرب ندارند.اگر برای رقیه و کودکان ۱۴۰۰ سال پیش ناراحتیم، کودکان کار ویتیمان امروزمان به مراتب شرایط سختری از آن زمان دارند.اگر از ظلم حکومت اسلامی امویان ناراحتیت،ظلم حکومت اسلامی امروز را دریابید».

برخی نیز که خود را از مخالفان جمهوری اسلامی معرفی می کنند راه اندازی چنین کمپین و همینطور این دعوت کریمی را بهانه دادن دست حکومت دانسته و معتقدند عوامل رژیم از این نوع حرکت ها و اظهار نظرات سوء استفاده خواهند کرد.

واکنش هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های شاخص به جان باختن مهسا امینی در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است. موضع‌‌گیری و سخنان آنها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و درمیان این اعتراض‌ها، صدا و پیام های علی کریمی فوتبالیست و کاپیتان سابق تیم ملی ایران بیش از سایرین به گوش رسید و موجبات خشم حکومت و طرفداران آن را به دنبال داشت.