در حاشیه نشست ناتو؛ گروه «جی هفت» به اوکراین تضمین امنیتی بلندمدت داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با رهبران گروه هفت دیدار، رایزنی و موافقت آنها برای کمک‌های امنیتی به اوکراین در مبارزه علیه روسیه را جلب کرد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در پایان این نشست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در آن حضور داشت، رهبران گروه ۷ «بیانیه مشترک حمایت از اوکراین» را صادر کردند .

جو بایدن پس از پایان این نشست با اشاره به اینکه این بیانیه مشترک روشن خواهد کرد که حمایت ما از اوکراین در آینده طولانی خواهد بود گفت: «ما به اوکراین کمک خواهیم کرد تا یک دفاع قوی و توانمند در زمین، هوا و دریا بسازد.»

وی خاطرنشان کرد که این گام، ثبات منطقه را تضمین و از همه تهدیدها جلوگیری می‌کند.

بایدن گفت: «من فکر می‌کنم این یک بیانیه قدرتمند است، بیانیه‌ای قدرتمند از تعهد ما به اوکراین، زیرا امروز از آزادی خود دفاع می‌کند و آینده را بازسازی می‌کند و ما تا زمانی که طول بکشد در آنجا خواهیم بود.»

پیش از این نشست، کاخ سفید اعلام کرد که اوکراین می‌تواند تضمین‌های امنیتی «سبک اسرائیل» را در مبارزه با روسیه دریافت کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به خبرنگاران گفت: این بدان معناست که ایالات متحده «اشکال مختلف کمک نظامی، اطلاعات و به‌اشتراک‌گذاری آنها، پشتیبانی سایبری و سایر اشکال حمایت مادی را ارائه خواهد کرد تا اوکراین بتواند هم از خود دفاع کند و هم از تجاوزات آینده جلوگیری کند.»

بایدن همچنین توضیح داد که هر کدام از کشورهای عضو گروه هفت، به طور جداگانه درباره ترتیبات امنیتی بلندمدت به صورت دوجانبه با اوکراین مذاکره خواهد کرد.

او ادامه داد: «چیزی که زلنسکی متوجه آن است این است که تا زمانی که او تعهد اعضای ناتو به حمایت از کشورش را دارد، دیگر عضویت فوری یا عقب‌تر در ناتو اهمیتی نخواهد داشت».

همچنین ولودیمیر زلنسکی نیز پس از این مراسم گفت: «هیات اوکراینی پیروزی امنیتی قابل توجهی را برای اوکراین، برای کشور ما، برای مردم ما، برای فرزندان ما به ارمغان آورد».

اعلام ضمانت‌های امنیتی به اوکراین پس از آن صورت گرفت که زلنسکی نسبت به بیانیه ناتو که در ۱۱ ژوئیه منتشر و در آن جدول زمانی برای الحاق اوکراین به ائتلاف نظامی ارائه نشد، ابراز ناامیدی کرد.

او در جریان این اجلاس از این ائتلاف انتقاد کرد و این تصمیم را «بی‌سابقه و پوچ» خواند.

رهبران کشورهای عضو ناتو که در نشست امسال در ویلنیوس شرکت کردند، بیانیه‌ای را در ۱۱ ژوئیه صادر کردند که در آن گفته شد که اوکراین می‌تواند «در صورت توافق متحدان و برآورده‌شدن شرایط» به ائتلاف نظامی بپیوندد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود که «در آینده اوکراین عضو ناتو خواهد بود.» با این حال، این اتحاد از کی‌یف خواسته بود پیش از پیوستن به ناتو اصلاحات دموکراتیک و امنیتی بیشتری را انجام دهد.

اوکراین یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث در اجلاس ناتو بود و متحدان درباره عضویت این کشور و کمک بیشتر به کشور جنگ‌زده بحث کردند. با این حال، در ماه‌های منتهی به این نشست، دیدگاه‌های مختلفی در میان متحدان درباره عضویت نهایی اوکراین وجود داشت .

ایالات متحده، آلمان و شرکای جنوبی ناتو در مورد عضویت اوکراین محتاط‌تر بوده‌اند، در حالی که کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان جنگ‌طلبانه‌ترین و قاطعانه‌ترین موضع را دارند.