ارتش اسرائیل

درگیری شدید ارتش اسرائیل با حماس در عمق غزه؛ کشته شدن ده‌ها شبه‌نظامی حماس

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در بیست و پنجمین روز از جنگ غزه نیروهایش درگیر «نبرد شدیدی با تروریست‌های حماس» در عمق غزه هستند و نیروهای زمینی و هوایی «ده‌ها تروریست را در جریان نبرد امروز کشته‌اند».

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

سرلشکر یارون فینکلمن، فرمانده جنوب ارتش اسرائیل نیز امروز ۹ آبان‌ماه اعلام کرد: «ما در کوچه‌ها، در تونل‌ها می‌جنگیم و هر جا لازم باشد می‌جنگیم و هیچ نتیجه‌ای جز پیروزی وجود ندارد».

ارتش اسرائیل همچنین تصاویری از حضور و پیشروی نیروهای زرهی و پیاده خود را در غزه منتشر کرد.

منابع نظامی در اسرائیل اعلام کردند که نیروهای این کشور در شبانه‌روز گذشته به بیش از ۳۰۰ هدف حماس حمله کردند و افزود که تونل‌های متعلق به این گروه شبه‌نظامی نیز هدف حمله سربازان اسرائیلی قرار گرفتند.

هاآرتص نوشت درگیری‌های شدید میان نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس در داخل نوار غزه ادامه دارد. بنا بر این گزارش، ده‌ها شبه‌نظامی حماس در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

در همین حال شبه نظامیان حوثی یمن امروز در دو حمله جداگانه یک پهپاد و یک موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند که این دو حمله با واکنش پدافند هوایی اسرائیل ناکام ماند.

ابتدا صبح امروز ارتش اسرائیل یک پهپاد را بر فراز دریای سرخ و در نزدیکی شهر ساحلی ایلات، جنوبی‌ترین شهر اسرائیل شناسایی و آن را سرنگون کرد. پس از آن شبه نظامیان حوثی یمن که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند مسئولیت شلیک این پهپاد را بر عهده گرفتند.

همچنین بعدازظهر امروز نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد که سامانه پدافندی ضد موشکی پیکان اسرائیل که یکی از جدیدترین سامانه‌های پدافندی جهان به شمار می‌رود، یک موشک زمین‌به‌زمین را که از یمن شلیک شده بود، بر فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کرد.

ارتش اسرائیل می‌گوید این اولین استفاده عملیاتی از سیستم دفاعی دوربرد پیکان در جنگ کنونی است.

همچنین ارتش اسرائیل خبر داد نسیم ابو عجینه، فرمانده گردان بیت لاهیا در تیپ شمالی حماس در غزه را کشته است. به گفته ارتش اسرائیل، او فرمانده نیروهای حماس در حمله مرگ‌بار ۱۵ مهر چند شهرک اسرائیلی بود.

نسیم ابو عجینه پیش از این فرماندهی نیروهای هوایی حماس را بر عهده داشت و روی توسعه پهپادها و پاراگلایدرهای این گروه کار می‌کرد.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود اعلام کرد: «حذف ابو عجینه ضربه مهمی به تلاش‌های گروه تروریستی حماس برای مختل کردن عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه وارد می‌کند.»

 از سوی دیگر وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس اداره می‌شود و روزانه آمار کشته‌شدگان این باریکه را اعلام می‌کند، عنوان کرد که تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل به غزه از ۸ هزار و ۵۰۰ تن گذشت.

این نهاد مدعی شد که تا امروز ۸ هزار و ۵۲۵ فلسطینی در جریان حملات اسرائیل به غزه کشته شدند که بیش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها کودک بودند. این آمار به صورت مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دیوید بارنیا، رییس موساد طی روز‌های گذشته به قطر سفر کرده است تا با مقام‌های ارشد این کشور درباره آزادسازی گروگان‌های در اختیار حماس گفت‌وگو کند.

شب گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که دوشنبه‌شب، کماندوهای این کشور یک سرباز اسرائیلی به نام آوری مگیدیش را که توسط شبه‌نظامیان حماس در غزه ربوده شده بود، زنده یافتند و به اسرائیل بازگرداندند.

مگیدیش، ۲۴ساله، عضو واحد دیده‌بانی در نزدیکی مرز غزه در ساعات اولیه حمله حماس در روز ۱۵ مهر به غزه ربوده شده بود.این اولین گروگان از میان ۲۲۹ اسرائیلی و خارجی ربوده‌شده به غزه است که در عملیات کماندویی ارتش اسرائیل آزاد می‌شود.