دایی مهسا امینی
/

دایی مهسا امینی در دادگاه انقلاب به بیش از ۵ سال زندان محکوم شد

صفا عائلی، دایی مهسا امینی در دادگاه انقلاب شهر سقز به بیش از ۵ سال زندان و دیگر مجازات‌های تکمیلی نظیر منع خروج از کشور برای دو سال محکوم شده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وبسایت هه‌نگاوروز یکشنبه نوشت که آقای عائلی در شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی از بابت سه اتهام «مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» در مجموع به ۵ سال و ۴ ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، حکم اشد صفا عائلی از بابت اتهام «مشارکت در اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» است که شامل ۳ سال و ۶ ماه و ۱ روز می‌شود و طبق قوانین قضایی جمهوری اسلامی، تنها این میزان حبس قابل اجرا خواهد بود.

هه‌نگاو نوشته است که همچنین یک سوم از مجازات اشد نیز به مدت ۳ سال تعلیق شده، اما این امر منوط شده است به عدم معاشرت با بازداشت‌شدگان سالگرد کشته شدن مهسا امینی، معرفی هر ماهه خود به اداره اطلاعات و همچنین گذراندن سه دوره تربیتی، اخلاقی و مذهبی.

صفا عائلی همچنین به نوشتن زندگینامه یکی از نیروهای سرکوبگر حکومتی که در جریان اعتراضات سراسری کشته شده، برداشت شخصی خود از زندگی او و ارائه آن در قالب مقاله به اجرای احکام و انتشار صوت در یکی از شکبه‌های مجازی پر مخاطب شهرستان سقز محکوم شده است.

صفا عائلی در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی با هجوم نیروهای امنیتی به خانه وی بازداشت و پس از ۴۲ روز بازداشت با وثیقه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

مرگ مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد تهران رخ داد جرقه اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایران زد که به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شناخته می‌شود و برای ماه‌ها ادامه داشت.

گزارش‌ها حاکی است که در سالگرد جان باختن مهسا امینی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده او اجازه ندادند که بر سر مزارش حضور یابند.