خروج نیروهای واگنر از روستوف؛ پریگوژین راهی بلاروس شد

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلان عصیان علیه ارتش روسیه گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، به نیروهای خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، همزمان کرملین هم اعلام کرده جنگجویان واگنر را از اتهام خیانت و سرکشی مبرا می‌کند.

در همین حال، تصاویری از خروج نیروهای واگنر از شهر روستوف-نا-دونو منتشر شده و پریگوژین هم در مسیر بلاروس مشاهده شده است.

بسیاری از مردم جهان و رهبران سیاسی اخبار لحظه به لحظه این تحولات را پیگیری کردند. سلسله اتفاقاتی تحت عنوان جنگ داخلی در روسیه تحلیل شد و حتی برخی کارشناسان آن را نیمه کودتا خواندند.

تنش میان فرمانده گروه واگنر و وزیردفاع روسیه و فرمانده ارتش این کشور چند ماهی بود که رو به اوج بود. یوگنی پریگوژین بارها ارتش را به امتناع از پشتیبانی نیروهای خود متهم و روز گذشته هم در شدیدترین اتهامات، ارتش را به موشک باران پایگاه نیروهای خود در خاک اوکراین متهم کرد.

تنها چند ساعت بعد از تهدیدات رئیس شورشیان واگنر و در حالی که تصاویر منتشره آنان را در نزدیکی مسکو نشان می داد، اعلام شد که با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، همه چیز متوقف و ملغی شده است.

یوگنی پریگوژین اعلام کرد برای جلوگیری از «خون‌ریزی» به نیروهای خود که به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده بودند دستور توقف و بازگشت داده و همزمان خود راهی بلاروس خواهد شد.

پیش‌تر با تداوم پیشروی‌های گروه واگنر،شهردار مسکو برای «کاهش خطرات امنیتی»، روز دوشنبه را در این شهر تعطیل اعلام کرد. شهردار مسکو در بیانیه‌ای وضعیت پایتخت را «دشوار» خواند و از مردم خواست که از سفر به اطراف مسکو خودداری کنند.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی دولتی چچن اعلام کرد که سه هزار نیروی چچنی روز شنبه برای دفاع از مسکو در برابر پیشروی نیروهای واگنر، به این شهر اعزام شد.

بر اساس گزارش‌ها، «وضعیت عملیات ضدتروریستی» که در مسکو و منطقه آن پس از شورش گروه شبه نظامی واگنر در ایجاد شد، دست‌کم تا ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه علی‌رغم عقب‌نشینی یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنز، همچنان به قوت خود باقی بود.

با وجود پناه بردن فرمانده واگنر به بلاروس، کارشناسان معتقدند آنچه روی داده چیزی نیست که ولادیمیر پوتین به راحتی از آن بگذرد.

شورش ۲۴ ساعته واگنر تاثیرات خود بر جنگ روسیه علیه اوکراین را به جا گذاشت. روز شنبه مقام‌های نظامی اوکراین مدعی شدند که نیروهای این کشور توانسته‌اند حتی کنترل بخشی از مناطقی در منطقه دونتسک که از سال ۲۰۱۴ در تصرف شورشیان مورد حمایت مسکو بود را در دست بگیرند.

به نظر می رسد اکنون پوتین که از چشم جهانی برای ساعاتی در موضع ضعف قرار گرفت، حملات در اوکراین را تشدید خواهد کرد تا نشان دهد در داخل ضربه نخورده است.