/

حکومت طالبان طی دو روز سه رسانه دیگر را توقیف کرد

حکومت طالبان در ادامه فشارهای خود بر رسانه‌ها و محدود کردن فضای مطبوعات در این کشور، سه نشریه دیگر را در استان شرقی ننگرهار طی دو روز توقیف کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رادیو آزادی افغانستان، گزارش کرد که دولت طالبان روز دوشنبه در ابتدا استودیوهای رادیو تلویزیون «همیشه بهار» را بست و سپس در روز سه‌شنبه رادیو «نن» (امروز) و رادیو «خوانان» (جوانان) را توقیف کرد.

این سه رسانه به دلیل مشکل اقتصادی، یک خانه مشترک را در شهر جلال آباد در اجاره خود داشتند که در نهایت با توقیف هر سه نشریه کار و فعالیت آنها پایان یافت.

طالبان برای توقیف این سه رسانه هیچ دلیلی را بیان نکرده است.

این گزارش به نقل از یکی از مسئولان این رسانه‌ها ارائه شد.

به گفته این مقام مسئول که نام خود را ذکر نکرده است، مشکل از هنگامی آغاز شد که رادیو تلویزیون «همیشه بهار»، یک دوره آموزشی خبرنگاری را برای شماری از جوانان برگزار کرد که در میان آنها ۹ کارآموز دختر نیز حضور داشتند.

این درحالیست که این رسانه در ده سال گذشته آموزش خبرنگاری را در برنامه داشته و افراد زیادی را آموزش داده است.

علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران و زنان، اشتغالان آنان نیز مورد هدف مقامات قرار گرفته و این حق شهروندی از آنان گرفته شده است.

دولت طالبان از زمان روی کار آمدن دوباره، بسیاری از وبسایت را مسدود کرده و ده‌ها شبکه تلویزیونی و روزنامه را بسته است.

رسانه‌های افغانستان در مدت حاکمیت جدید طالبان با بحران مالی و سرکوب شدید مواجه شده‌اند، تا جایی‌که بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این کشور به ناچار دست از کار کشیده یا مهاجرت کرده‌اند.

استخبارات طالبان فضای کار را برای خبرنگاران و رسانه‌ها تنگ و ترسناک کرده است. برنامه‌های موسیقی، سرگرمی و سیاسی در تلویزیون‌‌های افغانستان پخش نمی‌شود و مجریان زن نیز با نقاب جلوی دوربین ظاهر می‌شوند.

طالبان بلافاصله پس از تصرف کابل، قوانین جدیدی را برای رسانه‌ها، وضع و شکنجه و بازداشت روزنامه‌نگاران را آغاز کردند. کارکنان رسانه‌ها دچار سردرگمی شده و شماری از افراد سرشناس که برای رسانه‌های غربی کار می‌کردند، توانستند به هر طریقی از افغانستان خارج شوند. برخی دیگر در این کشور ماندند و امیدوار بودند که کار خود را طبق روال عادی ادامه دهند.