حمله گسترده پهپادی اوکراین به کریمه

وزارت دفاع روسیه از حمله گسترده پهپادی به شبه‌جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ اشغال کرده خبر داد و مدعی شد ۲۰ پهپاد اوکراین را سرنگون کرده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در اطلاعیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده آمده است که شب گذشته اوکراین با ۲۰ پهپاد به مواضعی در شبه‌جزیره کریمه حمله کرده که «۱۴ پهپاد توسط پدافند هوایی منهدم شد و سایر پهپادها به وسیله ابزارهای جنگ الکترونیک از کار افتادند».

مسئولان امور حمل و نقل کریمه نیز در «تلگرام» اعلام کردند که تردد در پل کریمه از ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت محلی به مدت دو ساعت متوقف شد.

وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به اهداف مدنظر هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در کریمه تأکید کرده است که این حمله تلفات جانی و خسارات مالی به جا نگذاشته است.

ارتش روسیه روز جمعه نیز اعلام کرده بود که یک پهپاد اوکراینی را در غرب مسکو رهگیری و منهدم کرده است.

ارتش روسیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر در خصوص هدف احتمالی این پهپاد، به طور کلی از یک تأسیسات واقع در اطراف مسکو به عنوان هدف احتمالی این حمله نام برد.

شهردار مسکو نیز پیش‌تر گفته بود که پهپاد مهاجم «بدون وارد کردن خسارت قابل توجه» در یک پارک جنگلی واقع در حاشیه رودخانه مسکو که از پایتخت روسیه می‌گذرد، با استفاده از تکنولوژی جنگ الکترونیک، سقوط کرده است.

میخائیلو شامانوف، سخنگوی فرماندهی نظامی پایتخت اوکراین روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد تعدادی موشک مافوق صوت روسی مدل «کینژال» بر فراز کی‌یف منهدم شدند.

درباره خسارت‌ها و تلفات احتمالی حمله موشکی به کی‌یف گزارشی منتشر نشده اما در شهر زاپوریژیا، واقع در جنوب اوکراین ساختمان یک هتل هدف قرار گرفت و بر اثر آن ظاهراً دست‌کم یک نفر کشته و ۱۶ نفر، از جمله چهار کودک مجروح شدند.

همچنین گزارش شد که حملات موشکی به مناطق غربی اوکراین باعث کشته شدن یک کودک شده است.

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات موشکی روز گذشته روسیه که منجر به کشته شدن یک کودک در غرب اوکراین شد، «جنایت جنگی» است که نباید بدون مجازات بماند.

بیانیه افزوده است: «این حملات بار دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله یک منطقه مسکونی را هدف قرار دادند که نقض آشکار حقوق بشر بین‌المللی است.»