حمله موشکی شدید روسیه به انبار غلات و زیرساخت‌های بندر اودسا

روسیه شب گذشته حمله موشکی شدیدی به انبار غلات و زیرساخت‌های بندر اودسا ترتیب داد که باعث آسیب به پایانه غلات و نفت همچنین مخازن و تجهیزات بارگیری در این بندر شده است.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، گفته می‌شود این حملات موشکی که طی دو شب متوالی انجام شده برای ایجاد اختلال در صادرات غلات اوکراین طرح‌ریزی شده است.

بر اساس بیانیه ارتش اوکراین روسیه ۸ موشک کروز خا ۲۲ و ۶ موشک اونیکس بادقت بالا به سمت بندر اودسا شلیک کرده که هدف موشک‌های اونیکس زیرساخت‌های این منطقه بودند.

موشک‌های خا ۲۲، موشک‌هایی کروز غول‌پیکری هستند که وزن آنها به ۶ تن نیز می‌رسد. موشک اونیکس نیز از نوع موشک‌های مافوق صوت بادقت بالا است.

در همین رابطه جسرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه، در یک پیام صوتی در کانال تلگرامی خود شب گذشته را برای بندر اودسا «شبی جهنمی» توصیف و گفت: «حمله روسیه بسیار قدرتمند و واقعاً عظیم بود».

او افزود: «آنها تلاش می‌کنند تا کل جهان را مرعوب سازند، به ویژه کسانی که می‌خواهند برای کریدور غلات اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کار کنند».

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز این حملات را اولین پاسخ مسکو به حمله اوکراین به پل کریمه خواند.

روسیه نیروهای اوکراینی را مسئول انفجار بزرگ پل کریمه می‌داند که دست‌کم دو کشته برجای گذاشت و خساراتی را نیز به این پل وارد کرد.

حمله به پایانه غلات در اودسا یک روز پس از آن انجام شده که روسیه روز دوشنبه ۲۶ تیر ضمن امتناع از تمدید توافق بین‌­المللی صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه گفت که طرف مقابل به تعهد خود برای تسهیل صادرات غله و کود شیمیایی روسیه عمل‌نکرده است.