پدرام اذرنوش
/

حمله ماموران امنیتی به مراسم سالگرد پدرام آذرنوش و بازداشت شهروندان

مراسم سالگرد کشته شدن پدرام آذرنوش، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در شامگاه جمعه ۳۱ شهریور، با حضور گروهی از مردم در روستای دره‌لبک دهدشت برگزار شد ودر جریان برگزاری این مراسم، ماموران امنیتی به مردم حاضر در مراسم حمله و چند نفر از آن‌ها را بازداشت کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش‎‌های منتشرشده، کیومرث خرسندصفا و محمد معادی از جمله شهروندانی هستند که در این مراسم بازداشت شدند.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده از این مراسم، شرکت‌کنندگان پیش از حمله ماموران امنیتی، تصنیف «از خون جوانان وطن» را بر مزار پدرام آذرنوش هم‌خوانی کردند. تصاویری از حمله ماموران امنیتی و انتظامی به مردم حاضر در این مراسم نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

همزمان رضا اکوانیان، فعال حقوق بشر، که خود از همین منطقه است در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) فهرستی هم از ۳۰ نفر دیگر از استان کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام منتشر کرده و نوشته است که این افراد هم در ارتباط با سالگرد مرگ مهسا امینی بادزاشت شده‌اند.

پدرام آذرنوش، جوان ۱۸ ساله، ۳۱ شهریور سال گذشته در جریان اعتراضات دهدشت با اصابت مستقیم گلوله به قلبش کشته شد.

خبرگزاری هرانا نیز از بازداشت فرهاد آویژه، شهروند اهل دهدشت در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، توسط اطلاعات سپاه خبر داده است.

خبرگزاری حقوق ‌بشری هرانا روز شنبه با اشاره به این که از دلایل بازداشت و اتهامات آقای آویژه اطلاعی در دست نیست، نوشت که این شهروند به زندان یاسوج منتقل شده است.

پیش از این جواد هاشمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، شامگاه شنبه، ۲۵ شهریور، از بازداشت دست‌کم ۱۵ تن از معترضان در شهر دهدشت خبر داده بود.

معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد دربارهٔ دلیل بازداشت این ۱۵ نفر گفت که آنها به دنبال حضور در تجمع‌ اعتراضی شنبه شب دهدشت و به اتهام «اغتشاش» و «اخلال در نظم عمومی» در سالگرد مهسا امینی بازداشت شده‌اند.

پیش از این نیز خانواده آذرنوش با فشارهای امنیتی روبرو شده بودند.

روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور برابر با سالگرد کشته‌شدن دست‌کم ۸۳ شهروند به دست ماموران حکومتی در جریان خیزش انقلابی است.

فشارهای امنیتی، ضرب و جرح، تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه در طی روزهای گذشته و همزمان با سالگرد کشته‌شدگان خیزش سراسری افزایش یافته است.