حمله اسرائیل

حمله ارتش اسرائیل به رفح با وجود هشدارها؛ دو گروگان نجات یافتند

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه اعلام کرد موجی از حملات هوایی را علیه اهداف مهم گروه حماس در رفح در جنوب غزه انجام داده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ارتش اسرائیل اعلام کرد مجموعه‌ای از حملات را در جنوب غزه انجام داده که اکنون به پایان رسیده است.

از زمان حمله روز هفتم اکتبر نیروهای شبه‌نظامی حماس، این دومین ماموریت اسرائیل است که منجر به آزادی گروگان‌ها می‌شود.

هویت این دو گروگان که گفته می‌شود در شرایط خوبی هستند، فرناندو سیمون مارمن، ۶۰ ساله، و نوربرتو لوییس هار، ۷۰ ساله عنوان شده.

این دو مرد پس از حمله حماس از یک کیبوتص در شمال غرب صحرای نگب ربوده شده بودند.

هم‌زمان، مقام‌های بهداشتی فلسطینی تحت کنترل حماس اعلام کردند بیش از ۵۰ نفر در حمله اسرائیل به رفح کشته ‌شده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در تماسی تلفنی با نخست‌ وزیر اسرائیل تاکید کرد عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه‌ای معتبر و قابل‌اجرا برای تضمین امنیت و حمایت از یک میلیون آواره فلسطینی پناه‌گرفته در این منطقه ادامه یابد.

همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی»، از درخواست‌ها از اسرائیل برای خودداری از انجام حمله نظامی در رفح انتقاد کرد و گفت: «کسانی که می‌گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، اساساً می‌گویند جنگ را بباز و حماس را در آنجا حفظ کن.»

کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد مقام‌های ارشد موساد، شین‌بت و ارتش اسرائیل با همتایان مصری خود در تماس بوده‌اند تا نگرانی‌های آنان را درباره حمله به رفح برطرف کنند.

روزنامه تایمز اسرائیل روز شنبه گزارش داد که مصر به اسرائیل هشدار داده است هرگونه جابه‌جایی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها به خاک این کشور، توافقنامه صلح چند دهه‌ای و روابط امنیتی نزدیک بین دو کشور را به خطر می‌اندازد.

رفح، جنوبی‌ترین شهر نوار غزه به محل زندگی نزدیک به یک میلیون فلسطینی آواره تبدیل شده که به دلیل جنگ چند ماهه بین اسرائیل و حماس، که با یک حمله تروریستی در جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، به جنوب رانده شده‌اند.

دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل می‌گوید چهار گردان از نیروهای گروه تروریستی حماس در رفح هستند و اسرائیل نمی‌تواند تا زمانی که آنها در آنجا هستند به هدف خود برای ریشه‌کن کردن این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی دست یابد و غیرنظامیان هم باید از منطقه جنگی خارج شوند.