حمایت چهره‌های نواندیش دینی از مولوی عبدالحمید

جمعی از چهره‌های نواندیش دینی در داخل و خارج از ایران با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کردند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، چهره‌های نواندیش دینی در حمایت از مولانا عبدالحمید عنوان کرده‌اند: مرزنشینان ایرانی در فرایند جنبش فراگیر و سراسری ایران تا کنون مقاومت گسترده‌ای در برابر استبداد حاکم از خود نشان داده‌اند. همزمان، علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند.

آنها در این بیانیه به همراهی روحانیان اهل سنت به ویژه در کردستان و سیستان و بلوچستان اشاره و اظهار کرده‌اند: در کردستان، عالمان دینی (ماموستاها) با ابداع و ابتکار درخشانی در جایی (غالبا در مساجد) جمع شده و عالمی از سوی جمع حاضر به پا ایستاده و متن بیانیه‌های آنان را خوانده است. در بلوچستان هم با مرکزیت مسجد مکی زاهدان و با محوریت یک عالم معتبر مذهبی جناب شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید، مبارزات آزادی‌خواهانه ایرانیان ادامه یافته است.

چهره‌های نواندیش دینی در پایان بیانیه از ایرانیان داخل و خارج ایران خواسته‌اند؛ از مولوی عبدالحمید در جهت مبارزه برای آزادی، حاکمیت قانون، توسعه ملی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و دیگر مطالبات معترضان در ایران است، حمایت کنند.

این حمایت در حالی صورت گرفته که بنابر اسنادی که با هک رسانه‌های حکومتی به دست آمده، فرماندهان نظامی و انتظامی در زمستان گذشته خواهان دستگیری مولوی عبدالحمید شده بودند، علی خامنه‌ای اما خواستار «بی‌آبرو» شدن این مقام دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان شده بود.

به دنبال فشارها بر مولوی عبدالحمید در هفته های اخیر، نماز جمعه این هفته زاهدان با امامت مولوی عبدالغنی‌ بدری، امام جمعه موقت اهل سنت که معاون آموزشی مدرسه دینی دارالعلوم است برگزار شد.

این در حالی است که طی روزهای اخیر شماری از نزدیکان مولانا عبدالحمید توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند و امام جمعه اهل سنت زاهدان بنا به دلایل نامشخصی امروز خطبه‌های نماز جمعه را ایراد نکرد.

امضاکنندگان بیانیه چهره‌های شناخته شده‌ پژوهشی در زمینه نواندیشی دینی هستند و برخی از آنها سابقه حضور در مقام‌های سیاسی و حکومتی را هم دارند.

حسن یوسفی اشکوری، هاشم آقاجری، محمدجواد اکبرین، میثم بادامچی، عبدالعلی بازرگان، رضا بهشتی معزّ، رحمان لیوانى، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، عبدالله ناصرى طاهرى، داریوش محمدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی و صدیقه وسمقی از کسانی هستند که بیانیه را امضا کرده‌اند.