/

جزییاتی از وضعیت یکی از متهمان پرونده اکباتان؛ از شکنجه در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات تا تلاش برای خودکشی

یکی از متهمان پرونده شهرک اکباتان به «مشارکت در قتل عمد، مشارکت در ضرب و جرح عمدی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و توقیف غیرقانونی» متهم شده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، موسسه حقوقی دادبان در گزارشی به تشریح جزییات پرونده، شکنجه‌ها و اقدام به خودکشی امیرمحمد خوش‌اقبال، از بازداشت‌شدگان پرونده شهرک اکباتان تهران پرداخته است.

بر اساس این گزارش، وی در آبان سال گذشته (۱۴۰۱) سرباز نیروی هوایی ارتش بود و در ابتدا توسط «حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش» بازداشت شد.

بازداشت این جوان زمانی صورت می‌گیرد که یکی از سربازان اقدام به ارایه گزارش علیه او به حفاظت با اتهام داشتن تصاویری از «اغتشاشات» در تلفن همراه او می‌کند.

امیرمحمد به شدت در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش مورد شکنجه قرار می‌گیرد تا به مشارکت در قتل “آرمان‌ علی‌وردی” اعتراف کند.

به گفته یک منبع آگاه، «امیرمحمد را به قدری شکنجه کردند تا اعتراف کند؛ آنقدر با کف کفشهایم بر او [آرمان علی‌وردی] زدم که از کف کفش‌ها خون می‌چکید و اما باز هم به ضربه زدن ادامه می‌دادم.»

این در حالی است که بر اساس گزارش معاینات پزشکی قانونی بر روی جسد، جراحات به بدن آرمان علی‌وردی ناچیز بوده و این ضربات به سر بوده که کشنده بوده و آن هم ناشی از خونریزی خارجی نبوده است.

وی سپس تحویل دیگر ضابطان پرونده از جمله پلیس آگاهی تهران داده می‌شود. تداوم شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌ها علیه امیرمحمد خوش‌اقبال در اداره آگاهی تهران به حدی بوده که او تصمیم به خودکشی می‌گیرد، اما به دلیل شرایط موجود موفق به انجام این‌ کار نمی‌شود.

امیرمحمد خوش‌اقبال متولد خرداد ۱۳۷۷ است و به جز اعترافات اجباری‌ او علیه خود و همچنین اعترافات اجباری دیگر متهمان علیه او مستند دیگری از مشارکت او در مرگ آرمان‌ علی‌وردی وجود ندارد.