توماج صالحی
/

توماج صالحی در کیفرخواست جدید دادگاه انقلاب به «قیام مسلحانه علیه نظام» متهم شد

وکیل توماج صالحی خبر داد که دو اتهام جدید به «کیفرخواست قبلی» توماج صالحی اضافه شده است و این خواننده معترض با اتهامات «بغی» به معنای قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام و همچنین «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» روبه‌رو شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، روز یکشنبه،‌ اول بهمن‌ماه،‌ با بیان اینکه این اتهامات در کیفرخواست قبلی موکلش وجود نداشت، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «در پرونده اولاً متهم دیگری وجود ندارد که حتی هم‌دست تلقی شود، چه رسد به گروه و در ثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است، چه رسد به سلاح.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی به «قیام مسلحانه علیه نظام» اقدام کند، به اعدام محکوم می‌شود.

آقای رئیسیان همچنین گفته است با وجود اینکه دیوان عالی کشور تصریح کرده است که حداکثر در یک پرونده می‌توان با «سه اتهام» حکم صادر کرد، پس از سه ماه دادگاه انقلاب اصفهان کیفرخواست مجدد این پرونده را با «۱۰ اتهام» صادر کرده است.

این وکیل دادگستری اعلام کرد که صدور این کیفرخواست در حالی است که دیوان عالی کشور تأکید کرده «توماج مشمول عفو می‌شود»‌.

به گفته آقای رئیسیان اتهاماتی که پیش از این «حکم برائت آن‌ها صادر شده بود» مجددا به کیفرخواست این زندانی سیاسی اضافه شده است.

توماج صالحی، رَپِر معترض، ۲۷ آبان امسال‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

او در این ویدئو با شرح شکنجه‌های اعمال شده در زندان گفت که به این دلیل از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است.

انجمن قلم آمریکا ۱۵ دی در بیانیه‌ای با اعتراض به بازداشت مجدد توماج صالحی، و صدور «حکم سنگین» علیه این خواننده معترض، آن را بخشی از سرکوب گسترده‌تر و نگران‌کننده حق اساسی آزادی بیان توسط جمهوری اسلامی توصیف کرد.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسیده و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است، آبان پارسال پس از مدتی زندگی مخفی، در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.