کره شمالی

«تولید سلاح اتمی» در قانون اساسی کره شمالی گنجانده شد

مجمع عالی خلق کره شمالی که وظیفه قانون‌گذاری در این کشور را برعهده دارد اصلاحیه قانون اساسی با هدف تثبیت قدرت هسته‌ای این کشور را به تصویب رساند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این اصلاحیه قانون اساسی کره شمالی ماده واحده‌ای تصویب شده که بر اساس آن پیونگ‌یانگ باید در جهت «دفاع از حق حیات و جلوگیری از وقوع جنگ» تولید سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته و توسعه شتابان آن را در دستور کار خود قرار دهد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در نشست مجمع عالی خلق این کشور که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد اعلام کرد که «سیاست قدرت هسته‌ای کره شمالی به عنوان یک اصل دائمی در قانون اساسی قرار داده شده و هیچ‌کس حق ندارد آن را زیر پا بگذارد.»

او همچنین ادامه داد که «اتحاد نظامی سه‌جانبه» میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن «سرانجام به ایجاد نسخه آسیایی ناتو منجر شده» که ریشه جنگ و تهاجم است و خواستار تقویت همبستگی «با کشورهای مستقل ضدامپریالیست» شد.

سال گذشته مجمع عالی خلق کره شمالی «قانون حمله هسته‌ای پیشگیرانه» را تصویب کرده بود که طبق آن، اگر این کشور تهدید شود، به‌کارگیری سلاح اتمی «الزامی» می‌شود.

آن قانون «قدرت تعیین‌کننده‌ای» را در مورد به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به کیم جونگ اون، رهبر این کشور می‌دهد و بر اساس آن، «اگر مرکز فرماندهی یا کنترل نیروی هسته‌ای در خطر حمله قرار گیرد، حمله هسته‌ای می‌تواند به طور خودکار و فوری برای عقب راندن نیروهای دشمن انجام شود. سلاح‌های هسته‌ای همچنین می‌توانند در صورت حمله با سایر سلاح‌های کشتار جمعی مورد استفاده قرار گیرند.»

تا کنون مذاکراتی با مقامات این کشور بر سر خلع سلاح اتمی با پیونگ‌یانگ انجام شده بود که همه بدون نتیجه ماند و اکنون با گنجاندن وضعیت هسته‌ای در قانون اساسی این کشور، امیدها برای خلع سلاح اتمی کره شمالی کمتر از قبل هم شده است.

تصویب این قانون و اظهارات کیم در زمانی است که تنش در منطقه افزایش یافته است و کره شمالی همچنین سه هفته پیش اعلام کرد که یک رزمایش حمله هسته‌ای تاکتیکی برگزار و در آن حمله به مراکز فرماندهی و پایگاه‌های هوایی کره جنوبی را شبیه‌سازی کرده است.

خبرگزاری کره شمالی درباره این رزمایش نوشت که در این رزمایش شبیه‌سازی‌شده واحد موشکی ۲ موشک بالستیک تاکتیکی به سمت شمال شرق فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ شلیک کرد و به درستی ماموریت حمله هسته‌ای خود را انجام داد.

این اقدام «هشداری» به آمریکا پس از استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی در منطقه و برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی بود.

واشنگتن سه ماه پیش در اقدامی جهت‌نمایش قدرت علیه پیونگ‌یانگ، بمب‌افکن‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خود را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز در آورد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، بمب‌افکن‌های دوربرد «بی-۵۲» در تمرینات هوایی مشترک به همراه سایر جت‌های جنگنده آمریکا و کره جنوبی بر فراز شبه‌جزیره به پرواز در آمدند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، بمب‌افکن‌های دوربرد «بی-۵۲» در تمرینات هوایی مشترک به همراه سایر جت‌های جنگنده آمریکا و کره جنوبی بر فراز شبه‌جزیره به پرواز در آمدند.