گروگان های اسرائیلی

توافق اسرائیل و حماس برای آزادی ۵۰ گروگان در ازای چهار روز توقف درگیری

هیات دولت اسرائیل با توافق با حماس برای آزادی حدود ۵۰ گروگان، در ازای چهار روز توقف درگیری‌ها، آزادی شماری از زنان و کودکان زندانی فلسطینی و ارسال سوخت و کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه موافقت کرد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در یک رای گیری در اوایل صبح چهارشنبه، کابینه اسرائیل توافقی را برای آزادی حدود ۵۰ گروگانی که در جریان حمله تروریستی هفتم اکتبر در غزه ربوده شده بودند، تصویب کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل درباره توافق با حماس آمده است:

«دولت اسرائیل نسبت به بازگرداندن کلیه گروگان‌ها به کشور متعهد است».

«امشب، دولت کلیات مرحله اول دستیابی به این هدف را تصویب کرد که براساس آن حداقل ۵۰ گروگان – زنان و کودکان – طی چهار روز آزاد خواهند شد، و در همین دوره نبردها متوقف خواهد شد.».

«آزادی هر ۱۰ گروگان اضافی به یک روز وقفه بیشتر منجر خواهد شد. دولت اسرائیل، آی‌دی‌اف (ارتش اسرائیل) و دستگاه‌های امنیتی به منظور بازگرداندن کلیه گروگانها، کامل کردن عملیات حذف حماس و اطمینان از آنکه هیچ تهدید تازه‌ای از غزه متوقف کشور اسرائیل نخواهد بود، به جنگ ادامه خواهند داد.»

حماس نیز در بیانیه‌ای این توافق را تایید کرد.

در پی تصویب توافق گروگان‌ها از سوی کابینه اسرائیل، حماس هم بیانیه‌ای درباره آن صادر کرده است.

در بیانیه این گروه که از طریق «مرکز اطلاعات فلسطینی‌ها» منتشر شده آمده است که ۵۰ گروگان در ازای ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

به گفته حماس این توافق همچنین اجازه ورود صدها کامیون کمک انساندوستانه، تدارکات پزشکی و سوخت به غزه را خواهد داد.

این بیانیه می‌افزاید که اسرائیل گفته است که در جریان وقفه در نبردها حملات و دستگیری‌ها در غزه متوقف خواهد شد.

حماس گفت که در جریان این وقفه چهار روزه، تردد هوایی در شمال غزه به طور کامل متوقف خواهد شد و در جنوب غزه هم کلیه پروازها هر روز از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰ به وقت محلی متوقف خواهد شد.

قطر که میانجی این توافق بود در بیانیه‌ای اعلام کرد «زمان شروع توقف تا ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد».

آنها اضافه کردند که «مشروط به تمدید» این وقفه در جنگ به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

اسرائیل فهرستی از ۳۰۰ فلسطینی منتشر کرد که براساس توافق منعقد شده میان اسرائیل و حماس قرار است آزاد شوند.

این فهرست که در وب سایت وزارت دادگستری اسرائیل منتشر شده است، شامل اسامی، سن و اتهامات واجدین شرایط است.

برای یادآوری، انتظار می‌رود در ابتدا تنها ۱۵۰ نفر از کسانی که در زندان‌های اسرائیل هستند آزاد شوند.

به گزارش تایمز اسراییل، با اجرای این توافق، این بزرگترین پیشرفت دیپلماتیک و اولین آتش‌بس در جنگ با حماس، از زمان آغاز حمله حماس در هفتم اکتبر خواهد بود.

اکثریت قریب به اتفاق ۳۸ وزیر دولت از این توافق حمایت کردند، نمایندگان احزاب راست افراطی اوتزما یهودیت و صهیونیسم مذهبی مخالفت خود را با توافق پیش از این نشست ابراز کردند.

همه جزئیات این توافق به طور رسمی برای عموم منتشر نشده است، اما یک مقام دولتی اسرائیل در اوایل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود این توافق شامل آزادی ۵۰ شهروند زنده اسرائیلی، بیشتر زنان و کودکان، در گروه‌های ۱۲ تا ۱۳ نفری شود.

اسرائیل همچنین موافقت کرد که زنان و نوجوانان فلسطینی را از زندان آزاد کند و آنها را به خانه‌های خود، عمدتا در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی بازگرداند.

یک وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه به العربیه گفت که ۳۵۰ نوجوان فلسطینی زندانی و ۸۲ زن فلسطینی زندانی در این مبادله آزاد خواهند شد.

اسرائیل همچنین موافقت کرد که اجازه دهد سوخت اضافی به غزه و همچنین مقادیر قابل توجهی از کمک های بشردوستانه که به دلیل ادامه جنگ وارد غزه نشده است، شود.

در این دیدار که سه‌شنبه شب آغاز شد و تا اوایل روز چهارشنبه ادامه داشت، تمامی آژانس‌های امنیتی اسرائیل – ارتش اسرائیل، شین بت و موساد – حمایت خود را از این توافق اعلام کردند.