/

تلاش جمهوری اسلامی برای ساکت کردن نمایندگان اروپایی معترض به حکومت ایران

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا که از آغاز اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران ضمن انتقاد از سرکوب اعتراضات از مردم ایران حمایت کرده بود، از فشار جمهوری اسلامی برای توقف انتقادات حقوق بشری خود خبر داد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، «هانا نیومن» در یک پست توییتری، تصویری از نامه وزارت خارجه جمهوری اسلامی به سفارت سوئد در تهران را منتشر کرد که در آن حکومت ایران خواستار پایان دادن انتقادات او نسبت به نقض حقوق بشر در ایران شده بود.

سوئد از ابتدای سال جاری میلادی ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

هانا نیومن در توییت خود نوشته است که اگر به مدرکی نیاز دارید که نشان می‌دهد «رژیم ایران حقیقت را کتمان می‌کند، خودتان این نامه را بخوانید.»

وزارت خارجه ایران در این نامه، اظهارات هانا نویمن نسبت به مسئولیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در قبال اعدام هزاران نفر در ابتدای انقلاب را «مغرضانه و تحریک‌آمیز» خوانده است.

وزارت خارجه ایران در ادامه این نامه می‌گوید هانا نویمن ۲۱ مه در حساب توییتری خود علیه رئیس جمهور ایران مطالبی منتشر کرده و «اظهارات و فعالیت‌های ضدایرانی او به‌ویژه تحریکاتش در ماه‌های اخیر، فاقد وجاهت قانونی، عقلانیت، خرد سیاسی و بر اساس تحریف واقعیت و اطلاعات نادرست است».

نماینده آلمان در پارلمان اروپا در ادامه با اشاره به درخواست جمهوری اسلامی از پارلمان اروپا برای «جلوگیری از تکرار این گونه اظهارات»، نوشته «ظاهراً رئیسی از انتقادات من خوشش نیامده و طی نامه‌ای از پارلمان اروپا خواسته است تا جلو من را بگیرند، اما مطمئن باشید که من ادامه خواهم داد».

از آغاز شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران هانا نیومن بارها در پارلمان اروپا، تجمع‌های اعتراضی و همچنین فضای مجازی به حمایت جدی از معترضان پرداخته و چندین بار از قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده است.