حواد روحی
/

تغییر برنامه مراسم یادبود جواد روحی تحت فشارهای امنیتی

براساس گزارش های منتشر شده، نهادهای حکومتی خانواده جواد روحی معترض بازداشتی کشته شده در زندان را برای چگونگی برگزاری مراسم یادبود او «تحت فشار» قرار داده‌ و دلیل تغییر تاریخ برگزاری مراسم در اعلامیه صادر شده تهدیدات مقامات امنیتی ذکر شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، صدای آمریکا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده «جواد روحی»، معترض کشته شده در زندان نوشهر نوشت که نزدیکان او برای چگونگی برگزاری مراسم یادبود، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، تغییر در روزهای برگزاری مراسم در اعلامیه صادر شده توسط خانواده روحی، یکی از موارد «اعمال فشار» به این خانواده است.

خانواده جواد روحی پیش‌از این اعلام کرده بودند که مراسم بزرگداشت او در چهار روز (جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه) برگزار خواهد شد .

با این‌حال در اعلامیه‌ای که برای اطلاع‌رسانی دراین‌باره منتشر شده، برگزاری مراسم در روستای محل دفن، به روزهای یکشنبه و دوشنبه محدود شده است.

جواد روحی، معترض اهل آمل در جریان اعتراضات ۳۰شهریور۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت و به «سه بار اعدام» محکوم شد.

او بامداد پنج‌شنبه۹شهریور سال جاری به‌شکلی مشکوک در زندان با مسمومیت دارویی مواجه شد و پس از انتقال از زندان به بیمارستان، جان باخت.

سازمان حقوق‌بشر ایران نیز روز شنبه۱۱شهریور به نقل از منبع مطلع خود از تناقض در اظهارات مقامات مسوول خبر داد و نوشت در‌حالی‌که علت جان باختن جواد روحی در برگه پزشکی قانونی «ایست قلبی» ذکر شده، اما مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «به‌صورت شفاهی» علت مرگ این معترض زندانی را «سکته مغزی» اعلام کرده‌اند.

این سازمان همچنین خبر داده بود که پیش‌از تحویل جسد جواد روحی، از خانواده او «تعهد» گرفته شده و خاکسپاری او نیز تحت تدابیر امنیتی انجام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ اخیر خود در این رابطه خواستار برگزاری «تحقیق و تفحص» و انجام «تحقیقات مستقل» درباره علت مرگ این زندانی سیاسی شده بود.

ایندیپندنت فارسی روز گذشته به نقل از یکی از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های ایران نوشت که نهادهای امنیتی در نظام جمهوری اسلامی طی تماس‌های تلفنی با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خصوصی، آن‌ها را اکیدا از تحقیق و تهیه گزارش‌های مستقل درباره نحوه جان‌ باختن جواد روحی، جوان ۳۵ ساله محبوس در زندان نوشهر، منع کرده‌اند.