تعلیق از تحصیل
/

تعلیق ۱۵ دانشجوی دانشگاه بیرجند در آستانه بازگشایی دانشگاهها

شورای صنفی دانشجویان کشور روز پنجشنبه ۲۳ شهریور اعلام کرد کمیته انضباطی دانشگاه بیرجند در یک هفته گذشته برای دست‌کم ۱۵ دانشجو حکم یک ترم تعلیق صادر کرده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این گزارش، برای هیچ‌ یک از این دانشجویان، پیش از این احضاریه‌ای ابلاغ نشده بود و پرونده‌ای هم تشکیل شده است.

شورای صنفی دانشجویان کشور روز چهارشنبه هم از احضار دست‌کم ۳۰ دانشجوی دانشگاه بهشتی در آستانه‌ سالگرد اعتراضات سراسری و بازگشایی دانشگاه‌ها خبر داد.

بنابر این گزارش، دانشجویان برای اخذ تعهد به حراست کل این دانشگاه احضار شده‌اند و از آنها تعهدی مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات احتمالی ترم جدید گرفته شده است.

دانشجویانی که حاضر به امضای تعهدنامه نشده‌اند نیز از سوی حراست تهدید به ممانعت از فارغ‌التحصیلی‌شان شدند.

روزنامه شرق نیز دوشنبه ۲۳ مرداد گزارش داد که شماری از دانشجویان سه دانشگاه علامه، بهشتی، و تربیت مدرس در تهران به مراجع امنیتی و قضایی احضار شده‌اند و هم‌زمان، ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی در همدان نیز از ورود به خوابگاه دانشجویی منع شده‌اند.

در همین رابطه در روزهای پایانی مرداد نیز کانال‌های خبری دانشجویی از احضار و بازجویی شماری از دانشجویان دانشگاه‌های جندی‌شاپور اهواز، امیرکبیر تهران، و صنعتی اصفهان به نهادهای امنیتی خبر دادند.

همزمان با همچنین نزدیک شدن به شروع ترم تحصیلی با حکم کمیته‌ی انضباطی مرکزی وزارت علوم، نیما اکبری دانشجوی مهندسی صنایع ورودی ۹۹ دانشگاه خواجه نصیر و فعال دانشجویی، به دو نیمسال محرومیت تحصیلی محکوم شد. در آستانه قرار گرفتن در سالروز اعتراضات سراسری ایران و قتل حکومتی مهسا امینی موج بازداشت ها، اخراج اساتید، تعلیق یا اخراج دانشجویان شدت یافته است. اتفاقی که در روزهای گذشته از سوی مسئولان مربوطه رد شده است.