تعداد تلفات زلزله مراکش از دو هزار نفر گذشت

وزارت کشور مراکش اعلام کرد که به دنبال زلزله شدید جمعه‌شب در این کشور، تا کنون دست‌کم ۲۰۱۲ نفر جان‌باخته و بیش از ۲۰۵۹ نفر زخمی شده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش منابع رسمی در مراکش، بیش از ۱۴۰۰ نفر از زخمی‌ها در شرایط وخیمی قرار دارند و گفته شده تلفات این زمین‌لرزه افزایش خواهد یافت.

وزارت کشور مراکش اعلام کرد که بیشتر قربانیان این زلزله مربوط به مناطق الحوز و تارودانت با یک هزار و ۲۹۳ کشته و ۴۵۲ کشته است. این دو منطقه شامل روستاهایی در مناطق کوهستانی صعب‌العبور هستند و اکثر ساختمان‌های آنها شرایط مقاومت در برابر زلزله را نداشتند.

منابع خبری گزارش داده‌اند که بازماندگان این زلزله شدید ۶.۸ ریشتری که در ۶۰ سال اخیر در مراکش بی‌سابقه بوده دو روز بعد از وقوع آن به دنبال یافتن آب و غذا هستند و جستجو برای یافتن مفقودان در روستاهای صعب‌العبور ادامه دارد و به نظر می‌رسد که تعداد کشته‌شدگان بیش از ۲۰۰۰ نفر افزایش یابد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در اثر این فاجعه آسیب‌دیده‌اند.

گفته می‌شود که مناطقی در کوه‌های اطلس و همچنین بافت تاریخی شهر مراکش صدمه‌دیده، برخی از ساختمان‌ها کاملا ویران شده و شماری از بناها و آثار فرهنگی تاریخی به‌شدت خسارت دیده‌اند.

پادشاهی مراکش سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده و با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده که نیروهای مسلح و همچنین نیروهای امدادی برای تامین آب آشامیدنی پاکیزه، مواد غذایی، چادر و پتو به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهند شد.

برخی از کشورها نیز برای کمک به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. الجزایر که در همسایگی مراکش قرار دارد و از سال ۲۰۲۱ روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع کرده، اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهایی که برای کمک به مراکش می‌روند باز خواهد کرد.

به گفته وزارت دفاع اسپانیا، پس از دریافت درخواست رسمی کمک از رباط، اسپانیا یک هواپیما با ۵۶ امدادگر و چهار سگ جستجو به مراکش فرستاده است.

همچنین ترکیه، اسرائیل، فرانسه و چند کشور دیگر اعلام کرده‌اند آماده کمک به مراکش هستند. کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آماده ارائه هرگونه کمک لازم به مردم مراکش است.