قانون مهسا امینی
/

تصویب «قانون مهسا» با رای اکثریت مطلق نمایندگان در مجلس آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی و با اکثریت مطلق آرا «قانون مهسا» را که ناقضان حقوق بشر در ایران را هدف قرار می‌دهد، تصویب کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در صورت نهایی‌شدن این قانون دولت را ملزم خواهد شد که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نهاد رهبری، ریاست‌جمهوری، مقام‌های منصوب‌شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر آنها را به دلیل «سرکوب اعتراضات مردم ایران» و «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار دهد.به گزارش فرانیوز،

این قانون همچنین محدودیت‌هایی را بر واردات یا صادرات زرادخانه رو به گسترش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی اعمال و تولید و صادرات موشک‌ها و پهپادهای ایران را با تحریم افراد درگیر در این فرایند هدف قرار می‌دهد.

این مصوبه که با ۴۱۰ رای موافق و ۳ رای مخالف تصویب شد، برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب سنا و سپس امضای رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، برسد.

بر اساس «قانون مهسا»، رئیس‌جمهوری آمریکا باید طی ۹۰ روز پس از تصویب و همچنین پس از آن به‌صورت سالانه، تعیین کند که افراد یا نهادهایی که در این قانون از آنها نام برده شده شرایط لازم برای اعمال تحریم را دارند یا نه و اگر شامل تحریم نمی‌شوند توضیحات لازم را در این مورد ارائه دهد.

اهمیت این طرح در آن است که چنانچه به قانون تبدیل شود، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند حتی در صورت توافق احتمالی با جمهوری اسلامی، تحریم‌‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران را به‌آسانی لغو کند.

همچنین «قانون مهسا» توسط مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه و الکس پادیلا سناتور دموکرات به مجلس سنا ارائه و دلیل این اقدام را «حمایت رهبران جمهوری اسلامی از تروریسم منجر به تهدید شهروندان آمریکایی و همچنین اقدامات آنان برای سرکوب و تعرض خشونت‌بار به معترضان ایرانی» عنوان شده است.

این قانون یک روز پس از آن به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید که دولت بایدن اعلام کرد ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را با هدف انتقال به قطر از تحریم‌های ایالات متحده معاف کرده است.