اعتراضات دانشجویی
/

تشکل‌های صنفی ۱۲ دانشگاه: کنشگری دانشجویان، سرکوب حکومت را بی‌اثر می‌کند

تشکل‌های صنفی ۱۲ دانشگاه کشور همزمان با روز اول مهر، با انتشار بیانیه‌ای مشترک با اشاره به سرکوب دانشجویان و اساتید طی یکسال گذشته اعلام کردند اکنون زمان باز پس‌گیری دانشگاه است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این تشکل‌های دانشجویی در این بیانیه که به مناسب آغاز سال تحصیلی در کشور صادر شده، تاکید کردند: در سالی که گذشت، ما دانشجویان همگام با دیگر اقشار مردم در دانشگاه‌ها صدای اعتراض به ستم و استبداد را بلند کردیم و با هم‌رزمانمان در خیابان پیمانِ مقاومت بستیم. بهای این ایستادگی زیاد و دستاوردهای آن ماندگار بود؛ بازداشت، اخراج، تعلیق و تهدید شدیم.

در ادامه بیانیه آنها آمده که پس از گذشت یک سال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باور داریم قدم در راهی بی‌بازگشت و روبه‌جلو نهاده‌ایم که بدل به آگاهی‌ای همگانی در بین ما شده است.

در این بیانیه با اشاره به سرکوب دانشگاهیان عنوان شد، اکنون استبداد شاید بیش از هر زمان دیگر از بدو تأسیس، کمر به قتل دانشگاه بسته‌ است؛ از حذف دانشجویان و اساتید غیر همسو از فضای دانشگاه، اخته کردن تشکل‌ها و محدود ساختن حوزه فعالیتشان، تفکیک و حذف یک‌به‌یک فضاهای دانشجویی، محروم‌کردن دانشجویان از امکانات رفاهی درخور و به‌حقشانْ گرفته تا حرکت به سوی پولی سازی دانشگاه و حذف آموزش رایگان.

آنها با اعلام اینکه از خواسته‌های خود عقب نمی‌نشینند ادامه دادند: گرچه رد تازیانه‌ انضباطشان پابرجاست اما زخمشان کاری نیست؛ چراکه تجربهٔ متناوب «خواستن، سرکوب و ایستادگی» در سالی که گذشت، ما را وارد مرحلهٔ تازه‌ای از کنشگری و مقاومت برای رسیدن به آرمان‌هایمان کرده است که اقدامات سرکوبگرانه حکومت را بی‌اثر خواهد کرد

در این بیانیه به جمع‌آوری مستندات مقاومت دانشجویان با هدف انتقال تجربیات به دانشجویان جید اشاره و آمده که چراکه هویت دانشجویی، به معنی ایستادگی در برابر ناعدالتی‌ها و تلاش برای نیل به خواسته‌های به‌حق است و پیوند مستقیمی با آگاهی سیال جمعی و رو به کمال جامعه‌اش دارد.

این ۱۲ تشکل صنفی دانشگاه‌های مختلف کشور عنوان کردند که حال با انباشتی از تجربه و در امتداد مسیر بی‌بازگشتی که طی کرده‌ایم، وقت بازپس‌گیری و بازتعریف دوباره‌ دانشگاه به‌عنوان میدانی برای تخیل و ساخت آینده و مبارزه برای رسیدن به آن است. هم‌اکنون در درون جنبش دانشجویی سنت و ادبیاتی در حال ساخته‌شدن است که خار چشم استبداد و آتشی روشنی‌بخش برای راهی است که به سوی فردا در پیش گرفته‌ایم.

این بیانیه در اولین روز از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از سوی تشکل‌های صنفی دانشگاه‌های تهران، علامه، بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، الزهرا و همچنین دانشگاه هنر تهران، دانشگاه یزد، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده است.