تشدید تدابیر امنیتی در مرز سوئد و دانمارک در پی تداوم قرآن‌سوزی

وزارت دادگستری دانمارک با انتشار بیانیه‌ای در پی تکرار سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک اعلام کرد که پلیس این کشور تدابیر امنیتی در مرزهای خود با سوئد را تشدید می‌کند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت دادگستری دانمارک در بیانیه تأیید کرده که رویدادهای قرآن‌سوزی در سوئد بر امنیت منطقه تأثیر گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: دولت کپنهاگ برای پاسخ‌گویی به تهدیدات جاری، افرادی را که وارد دانمارک شوند، با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

تدابیر امنیتی در مرزهای دانمارک در مرحله نخست تا روز ۱۹ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

پلیس استکهلم در یک ماه اخیر ابتدا دو بار به شهروندان عراقی ساکن سوئد مجوز داد در چارچوب حق آزادی بیان قرآن را بسوزانند.

رسانه های محلی طی روزهای اخیر گزارش دادند که فردی عراقی به نام “سلوان نجم” در این تجمع قرآن را آتش زده است.

او پیشتر نیز به سلوان مومیکا، دیگر شهروند عراقی در دو اقدام او برای آتش زدن قرآن در مقابل یک مسجد و مقابل ساختمان سفارت عراق پیوسته بود.

 روزنامه اکسپرسن از سلوان نجم نقل کرد که او چندین بار قرآن را آتش خواهد زد تا قرآن را در سوئد ممنوع کنند.

 سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی در سوئد نیز در این تجمع بار دیگر یک جلد قرآن کریم را در مقابل مجلس سوئد آتش زد.

 مومیکا در حالی که قرآن را در مقابل تجمع کنندگان تحت حمایت پلیس سوئد آتش می‌زد، گفت: من سرکش و شجاع هستم و به سوزاندن قرآن ادامه می‌دهم تا زمانی که در سوئد ممنوع شود.

 در هفته های گذشته بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به آتش زدن قرآن واکنش های تند نشان داده و دولت عراق سفیر سوئد را اخراج کرد.

اخیرا در دو کشور سوئد و دانمارک افرادی به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن اقدام کردند.

دو فرمانده سپاه پس از این اقدام شهروند عراقی تهدید کردند که سرنوشتی مشابه سلمان رشدی خواهد داشت.

علی خامنه ای نیز از دولت سوئد خواست تا عامل قرآن سوزی به کشورهای مسلمان تحویل داده و اشد مجازات بر او اعمال شود.

پس از شکل‌گیری اعتراض‌های گسترده مسلمانان به قرآن‌سوزی در کشورهای سوئد و دانمارک، این دو کشور از اتخاذ تدابیری برای پرهیز از توهین به ادیان و مذاهب خبر دادند.

دولت سوئد روز پنجشنبه گذشته به ۱۵ سازمان از جمله نیروهای مسلح و چندین سازمان مجری قانون دستور داد تدابیر امنیتی این کشور برای جلوگیری از حملات تروریستی را تقویت کنند.

چنین دستوری یک روز پس از آن منتشر شد که دولت سوئد اعلام کرد این کشور هدف کارزارهای اطلاعاتی نادرست قرار گرفته و در معرض تهدید است.

اداره مهاجرت سوئد نیز اعلام کرد مجوز اقامت سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی را که مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم صفحات یک قرآن را پاره کرد و آتش زد، بازنگری خواهد کرد.

دولت سوئد یکشنبه دوم ژوییه (۱۱ تیر) با صدور بیانیه‌ای، «سوزاندن قرآن در خارج از مسجد اصلی استکهلم» را محکوم کرد و آن را اقدامی «اسلام‌‌هراسانه» خواند.

در بیانیه وزارت خارجه این کشور تاکید شد: «دولت سوئد درک می‌کند که اقدام‌های اسلام‌هراسانه‌ برخی افراد در این کشور می‌تواند برای مسلمانان توهین‌آمیز باشد.»

طبق اخبار منتشر شده دولت دانمارک نیز در حال بررسی ممنوعیت سوزاندن کتاب‌های مقدس مذهبی «به دلیل نگرانی‌های امنیتی و دیپلماتیک» است.

دولت دانمارک با اشاره به نگرانی‌های امنیتی پس از واکنش شدید به هتک حرمت قرآن در دانمارک و سوئد، گفت که راه‌های قانونی برای توقف سوزاندن متون مقدس از جمله قرآن را بررسی خواهد کرد.

 به گزارش گاردین، در بیانیه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «با توجه به اینکه چنین اقداماتی به سود افراط‌‌گرایان است، دولت می‌خواهد مداخله در شرایطی را که طی آن به سایر کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب توهین می‌شود و ممکن است پیامدهای منفی قابل‌توجهی به‌ویژه در حوزه امنیت داشته باشد، بررسی کند.