ترکیه در معرض اتنخاب بزرگ؛ شهروندانی که باامید بهبود شرایط اقتصادی به پای صندوق رای می روند

فردا یکشنبه ۲۸ ماه می ۲۰۲۳ دور دوم رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه برگزار می شود و طرفداران هر دو نامزد ریاست جمهوری با وعده های داده شده مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی در آینده نزدیک به پای صندوق های رای می روند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

فردا یکشنبه ۲۸ ماه می ۲۰۲۳ دور دوم رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم برگزار می شود و طرفداران هر دو نامزد ریاست جمهوری با وعده های داده شده مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی در آینده نزدیک به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش فرانیوز، پس از اعلام نتایج انتخابات همزمان پارلمانی و جمهوری ترکیه که ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کرد که به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد، اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

شورای عالی انتخابات ترکیه یکشنبه ۷ خردادماه را روز برگزاری دور دوم انتخابات در این کشور تعیین کرد.

این درحالی ست روند رای‌گیری دور دوم انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای واجدان شرایط در کشورهای خارجی ۲۰ ماه مه ۲۰۲۳ آغاز شده و روز گذشته به پایان رسید.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، تعداد رای دهندگان شهروندان تُرک مقیم خارج از کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به یک میلیون و ۹۰۲ هزار و ۴۱۷ نفر رسید.

گفتنی است صندوق‌های رای در ۱۶۷ حوزه در ۱۵۱ نمایندگی در ۷۳ کشور جهان برپا شده بود.

سینان اوغان، نامزد ائتلاف «آتا» چند روز پس از اعلام نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و نامزد ائتلاف جمهور حمایت خواهد کرد.

سینان اوغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۵.۱۷ درصد آرا ( ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۲۳۹ رای) را به دست آورده بود.

از سوی دیگر «امید اوزداغ» رهبر حزب ظفر ترکیه اعلام کرد که حزب متبوع وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت حمایت می‌کند.

به این ترتیب حزب ظفر به رهبری اوزداغ که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در قالب ائتلاف آتا از نامزدی سینان اوغان حمایت کرده بود، در این دور از انتخابات از کمال قلیچداراوغلو یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم حمایت خواهد کرد.

وی همانند قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت خود با تاکید بر ضرورت بازگرداندن پناهجویان و آوارگان خارجی به کشورشان از مردم ترکیه خواسته است که با رای خود، امکان بازگشت پناهندگان و آوارگان به کشور خود را فراهم کنند.

وی در صفحه حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ترکیه یک کشور مهاجرنشین نخواهد شد و در فردای روز انتخابات در ۲۹ ماه مِی ۲۰۲۳، مردم ترکیه شروع به بازپس گیری کشور خود از پناهجویان و آوارگان خارجی خواهند کرد.

در انتخاباتی که روز یکشنبه ۲۸ می برگزار می‌شود، نامزدی که اکثریت آرای معتبر را کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب خواهد شد.

اقتصاد ترکیه هم اکنون در شرایط تورمی وخیمی به سر می برد ودر بیش از یک سال گذشته ارزش لیر در برابر دلار روز به روز کاهش یافته است.

رسانه‌های ترک مخالف اردوغان معتقدند وضعیت اقتصاد ناپایدار است و پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار به ۲۳ تا ۲۴ لیر هم برسد.

تحلیل گران معتقدند با پیروزی اردوغان وضعیت اقتصادی ترکیه از چیزی که هست هم بدتر خواهد شد و چالش های اقتصادی بیشتری پیش روی این کشور خواهد بود.

اردوغان کمتر از سه هفته مانده به برگزاری انتخابات وعده یک ماه گاز رایگان داد و آن را برای شهروندان خود اجرایی کرد. همچنین در کمتر از یک هفته حداقل حقوق از ۱۵ هزار لیری که وعده داده بود را به حدود ۲۲ هزار لیر رساند.