جو بایدن

تردید دموکرات های آمریکا برای رای دادن به بایدن «پیر»

جو بایدن در حالی قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند که بسیاری از رای دهندگان دموکرات به دلیل نگرانی از کهولت سن او، یک کاندیدای جایگزین را ترجیح می‌دهند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پرزیدنت بایدن ۸۰ سال سن دارد و در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است و در صورت انتخاب مجدد، تا زمانی که قدرت را ترک می‌کرد، ۸۶ساله خواهد شد.

نظرسنجی‌های متعدد نشان داده‌اند که اکثر رای‌دهندگان دموکرات این موضوع را مطرح کنند که آیا جو بایدن به دلیل سن زیاد واجد شرایط شرکت در دور دوم انتخابات است؟

یکی از رای دهندگان دموکرات از سیاتل آمریکا به اپک تایمز گفت: فکر می‌کنم بایدن خیلی پیر است و به یک نفر جوان‌تر در کاخ سفید نیازمندیم.

او ادامه داد: «خوشحالم که بایدن ترامپ را شکست داد، اما او در ابتدا گفت که یک «نامزد گذار» است و من این برداشت را داشتم که او قرار نیست دوباره نامزد شود. ای‌کاش یک فرد متفاوت مثل گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری داشتیم».

گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا گفته است که اگر جو بایدن بار دیگر نامزد شود، نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

با این حال کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا طی مصاحبه‌ای به نگرانی‌های مربوط به سن جو بایدن اشاره کرد و گفت که او آماده فرماندهی کل قوا است. کامالا هریس گفت: «اگر لازم باشد آماده انجام مسئولیت هستم، اما جو بایدن به خوبی عمل می‌کند».

با این حال برخی از ناظران سیاسی مانند جان کالدارا، رئیس مؤسسه ایندیپندنس (اندیشکده بازار آزاد) با سخنان کاملا هریس موافق نیستند.

جان کالدارا در گفت‌وگو با اپک تایمز گفت: «همه ما باید نگران سن بایدن باشیم. او رهبر جهان آزاد است و کیف هسته‌ای را حمل می‌کند و علاوه بر ضعف ذهنی و زوال عقل آشکارا با مشکلات جسمی مواجه است».

او ادامه داد: «ما همه باید نگران این موضوع باشیم و موضوعی که همه در ذهن دارند این است که مقام دوم نیز همانند شخص اول ترسناک است. هیچ‌کس نمی‌خواهد خانم هریس را به عنوان رئیس‌جمهور ببیند، او همانند هیلاری کلینتون منفور است».

بر اساس نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی Real Clear Politics که در سطح ملی ایالات متحده انجام شده، در انتخابات عمومی آمریکا جو بایدن با اختلاف ۴ درصد از دونالد ترامپ جلو تر است.

همچنین نظرسنجی قابل توجهی که توسط سی‌ان‌ان انجام گرفته است نشان می‌دهد که اگر همین امروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شد، ترامپ با اختلاف یک درصد بایدن را شکست می‌داد. همین نظرسنجی نشان می‌دهد مه نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و دیگر نامزد جمهوری‌خواهان با اختلاف ۶ درصد بایدن را شکست خواهد داد.