هانا نیومن
/

تداوم واکنش جهانی به جنایت جمهوری اسلامی در زاهدان؛ هانا نیومن: رژیم ایران در تاریکی می کشد

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، با انتشار ویدیویی از تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به سوی معترضان در زاهدان نوشت: رژیم [ایران] در تاریکی می‌کشد، بیایید آنچه را که انجام می‌دهد، به روشنی ببینیم.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، هانا نویمان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، ویدئویی از تیراندازی مأموران جمهوری اسلامی به سوی معترضان در زاهدان، همزمان با جمعه، هفتم مهر، یک روز پیش از فرارسیدن «جمعه خونین» این شهر در سال ۱۴۰۲ در حساب کاربری خود در شبکه ایکس منتشر کرد.

او نوشت که جمهوری اسلامی در تاریکی دست به «کشتار» می‌زند، بیایید با هم آنچه را که انجام می‌دهد، به روشنی ببینیم.

اشاره او به حملات نیروهای نظامی و امنیتی روز گذشته به معترضان زاهدانی است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، دست‌کم ۲۹ نفر از جمله ۸ کودک در تیراندازی نیروهای حکومت به مردم، زخمی شدند.

گزارش‌های رسانه‌هایی که اخبار سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهند همچنین حاکی است که بیش از ۵۰ نفر نیز بعد از اعتراضات دیروز در این استان، بازداشت شده‌اند.

یک سال پیش، در در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، زمانی که اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در حال گسترش به تمام نقاط ایران بود، جمعی از مردم زاهدان قصد برپایی تجمعی در اعتراض به خبر «تعرض ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ» را داشتند، اما نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به شلیک مستقیم از داخل یک کلانتری به سوی مردم کردند که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ تن شد.

واکنش های جهانی به جنایت جمهوری اسلامی در جمعه خونین زاهدان در حالی ادامه دارد که روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه در سرمقاله خود با اشاره به حوادث خونین سال گذشته زاهدان «شلیک» به سمت مردم معترض را ‍پذیرفت، اما تاکید کرد که اگر «پلیس و کلانتری» از قبل «آماده» بودند «با تک‌تیرانداز از پشت‌بام» شلیک می‌کردند تا «شعاع تیراندازی» را «محدود» کنند.

رسانه سپاه پاسداران در این مطلب که با عنوان «علل چهارگانه حادثه ۸ مهر زاهدان» منتشر کرده، «تعرض» به یک دختر در چابهار را «شایعه» نامید و کشیدن موضوع به «نماز جمعه» را «تحریک» نمازگزاران دانست و «اختلاط» افراد «مسلح و مردم معترض» را دلیل این کشتار دانست.

در پی علنی شدن خبر تجاوز «ابراهیم کوچکزایی» فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ واکنش عمومی در زاهدان گسترش یافت. روزنامه هم‌میهن در همان روزها خبر داد که فرمانده نیروی انتظامی چابهار با قرار وثیقه آزاد شده است.

در روز جمعه ۸ مهرماه سال ۱۴۰۱، نمازگزاران در مسجد مکی زاهدان، پس از پایان نماز به راهپیمایی پرداختند و خواستار برخورد با عوامل دخیل در این پرونده شدند. اما در واکنش به این تجمع اعتراضی که در اطراف کلانتری نزدیک مسجد مکی زاهدان صورت گرفته بود ماموران به سمت معترضان شلیک کردند.