تاکید مولانا عبدالحمید بر استقلال روحانیان از نظام

امام جمعه اهل سنت زاهدان در دیدار علمای شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه بر لزوم استقلال و عدم وابستگی روحانیان و ریش‌سفیدان تاکید کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مولانا عبدالحمید در دیدار با علمای شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه گفت: ما باید همواره جانب مردم را بگیریم. رمز پیروزی و نقطۀ قوت علما نیز در این است که به‌جای نشست‌وبرخاست با حکام و سرمایه‌داران، در کنار قشر ضعیف جامعه باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مولانا عبدالحمید، وی در ادامه «نگهداری مردم» را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: نکت مهم دیگر نگهداری ملت و مردم است. ما باید در غم و شادی مردم شریک باشیم و برای هدایت و منافع دنیا و آخرت مردم فکر و تلاش کنیم.

امام‌جمعه زاهدان افزود: اگر انسان با کسی که بر قدرت مادی قرار دارد و مادیات بر فکر و قلبش هجوم آورده‌اند ارتباط داشته باشد، به ناچار از او تاثیر می‌گیرد.

مولانا عبدالحمید تاکید کرد: این حاکمان و سرمایه‌داران می‌آیند و می‌روند. شاید شخصی بگوید که به قصد اصلاح نزد آنها می‌رود، اما در واقع برای منافع شخصی خود رفته است. لذا استقلال برای علما خیلی حیاتی و باارزش است. علما باید استقلال خود را حفظ کنند.

وی در ادامه افزود: معتمدین و ریش‌سفیدان ما نیز باید استقلال خودشان را حفظ کنند و به‌خاطر منافع ناچیز دنیا ارزش خود را پایین نیاورند. وابستگی چیز خوبی نیست. برخی توجیه می‌کنند که با توجه به موقعیتی که دارند و به‌خاطر منافع مردم این کار را می‌کنند، اما بنده به این قانع نیستم.

امام‌جمعه زاهدان تاکید کرد: هیچ‌گاه واقعیت‌ها را نادیده نگیریم و همواره منافع عمومی مردم و ملت را مدنظر قرار دهیم. ارزش هر انسان به میزان گسترۀ فکر و اندیشه‌اش بستگی دارد.

وی تصریح کرد: توصیه بنده به علما و ریش‌سفیدان این است که بعد از چهل‌وچهار سال که به‌عنوان سیاهی لشکر از ما استفاده شده است، استقلال را هم تجربه کنیم. ما هیچ حرف‌شنوی و تاثیر چندانی از این همراهی از جانب مسئولان ندیدیم. ما از مجمع‌التقریب‌ نیز نتیجۀ خوبی مشاهده نکردیم، اما اکنون همۀ مردم ایران در کنار همدیگر هستند و با هم همدردی می‌کنند و برای یکدیگر حرمت خاص قایل‌اند.

این روحانی اهل سنت گفت: چیزی که همواره بنده را آزار داده این بوده که عملکرد برخی از دولتمردان ما به اصل اسلام ضربه زده است که ما هم که در اصل اسلام شریک هستیم ضربه می‌خوریم و مردم از دین برمی‌گردند. بنده که گاهی اوقات از بعضی اعدام‌ها انتقاد می‌کنم هدفم دفاع از اصل اسلام است، زیرا انجام کارهایی که در دین نیستند به اصل دین ضربه می‌زند.

مولانا عبدالحمید افزود: ما گفته‌ایم در بین مسلمانان دو قرائت از اسلام وجود دارد؛ یک قرائت این است که اسلام یک دین سیاسی است که حتی نماز و روزه و حج را می‌توان به‌خاطر سیاست تعطیل کرد. اما یک قرائت دیگر که ما به همین قرائت معتقدیم این است که سیاست هم مانند نماز و روزه و حج و… شعبه‌ای از دین است و باید تابع دین باشد و سیاستی که تابع دین نباشد قابل قبول نیست. ما در «سیاست دینی» دروغ، عهدشکنی، خیانت و غیره را حرام و کار خلاف می‌دانیم.