بهاره هدایت
/

تاکید بهاره هدایت بر لزوم براندازی جمهوری اسلامی

بهاره هدایت، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار پیامی با تاکید بر ادامه اعتصاب غذای خود، آن را در راستای تحقق اراده جامعه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی دانست و نوشت: «جان من، آزادی‌ام، یا در بند بودنم آن وقتی برایم محل اعتناست که ذیل وجدان عمومی جامعه به تحقق اراده آن برای براندازی حکومت بیفزاید».

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خانم هدایت عصر روز ۹ شهریور اعتصاب غذای خود را در اعتراض به مرگ مشکوک جواد روحی در زندان، درخواست برای آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی -دو خبرنگار زندانی- و نیز حمایت از یک ‌سال «مقاومت بی‌امان زنان آزادی‌خواه» ایران آغاز کرد.

او که آغاز اعتصاب غذای خود را با انتشار نامه ای اعلام کرد، در این نامه از وجدان جمعی صحبت کرده است که «تا به امروز به محاکمه کشیده شده و در آن سوی میز محکمه، محاکمه‌کنندگان که همان قاتلانند، نشسته‌اند.‌ با این وارونگی‌های مهیب چه باید کرد جز محافظت از وجدان؟»

خانم هدایت نوشت که «برای آزادی الهه و نیلوفر به عنوان نمادهایی از جنبش سربلند زن، زندگی، آزادی، در اعتراض به کشتن جواد روحی در زندان، و در حمایت از یکسال مقاومت بی‌امان زنان آزادیخواه کشور»‌ اعتصاب غذا کرده است.

 این زندانی سیاسی در پیام خود که روز شنبه ۱۸ شهریور و در نهمین روز اعتصاب غذای او منتشر شده نوشته است: «این اعتصاب برای من به مثابه تجدید عهدی‌ست با وجدان عمومی… نگران من نباشید؛ نگران ایران باشید».

او افزوده: «جان من، آزادی‌ام، یا در بند بودنم آن وقتی برایم محل اعتناست که ذیل وجدان عمومی جامعه به تحقق اراده آن برای براندازی حکومت بیفزاید».

خانم هدایت با تاکید بر این که جمهوری‌ اسلامی رفتنی است، نوشت: اما رفتنش به «کنش سیاسی اندیشیده و مبتنی بر وجدان» وابسته است.

این فعال سیاسی زندانی تاکید کرد که اعتصاب غذای او در برابر «ناحقیقت‌هایی» که حکومت قصد دارد با زور و زنجیر به جای حقیقت قالب کند، «ناچیز» است و در عین‌حال خطاب به کسانی که خواهان شکستن اعتصاب غذایش شدند، افزود جان و آزادی‌اش وقتی مهم است که بتواند ذیل «وجدان عمومی جامعه» به تحقق اراده براندازی جمهوری اسلامی اضافه کند.

چندی قبل نیز خانواده جواد روحی با انتشار متنی خطاب به بهاره هدایت نوشتند وجودش برای ملت ایران ضروری است و از او خواستند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

همچنین روز ۱۷ شهریور بیش از ۷۰ فعال دانشجویی سابق و فعلی دانشگاه‌های ایران از بهاره هدایت، زندانی سیاسی درخواست کردند که به اعتصاب غدای خود پایان دهد.

آن‌ها با انتشار نامه‌ای نوشته‌اند: «بهاره هدایت برای دفاع از زندگی و حق زنده ماندن انسان‌هایی که در فاجعه هواپیمایی اوکراین کشته شدند، امروز در زندان است و همین امر نیز نشانه‌ای از اتصال تاریخ و مطالبه زندگی در بطن حرکت‌های اجتماعی اخیر است».

بهاره هدایت پس از اعتراضات ۱۳۸۸ هم به مدت هفت سال در زندان بود. او هم‌اکنون به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی در پی سرنگونی هواپیمای اوکراینی در سال ۹۸ حکم چهار سال و هشت ماه زندان خود را می‌گذراند. ‌